Markkinointiviestinnän kehittäminen sosiaalisen median avulla
Hölimäki, Mia (2015)
Hölimäki, Mia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515450
Tiivistelmä
Kehittämistehtävässä keskitytään tarkastelemaan markkinointia sosiaalisessa mediassa ja miten sitä voisi hyödyntää osana markkinoinnin tuottavuutta. Tarkoituksena oli selvittää, miten markkinointia sosiaalisessa mediassa voisi tarkastella tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Kehittämistehtävän liiketoiminnallisena tavoitteena on näkyvyyden, osallistamisen ja vaikuttavuuden lisääntyminen.
Kehittämistehtävän teoriaosuudessa on keskitytty kolmeen pääaihealueeseen: markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi sekä markkinointi sosiaalisessa mediassa. Teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta ja erilaisista tutkimuksista. Teoreettisena viitekehyksenä toimi markkinointi sosiaalisessa mediassa ja miten sitä voi tarkastella tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Kehittämistyötä tukevina menetelminä käytettiin teemahaastatteluja eli puolistrukturoituja haastatteluja, havainnointia sekä erilaisia yhteisöllisiä menetelmiä.
Kehittämistehtävästä käy ilmi, että yrityksen kannattaa ensin suunnitella/laatia strategia, jota se lähtee toteuttamaan markkinoidessaan sosiaalisessa mediassa. Oikotie onneen ei aina vie toivottuun loppupisteeseen: ”Kuluttajille on siirtynyt paljon valtaa yrityksen imagoon vaikuttamisessa ja jo yksi negatiivinen ja mahdollisesti virheellinen Facebook-kirjoitus yrityksestä voi synnyttää jakamisen kautta valtavan negatiivisen syöksykierteen”. Lisäksi sosiaalinen media nähdään tulevaisuuden markkinointivälineenä yrityksissä, jolloin johtaminen, markkinointi ja viestintä ovat muutoksen edessä. Tarvitaan uudenlaista lähestymistapaa, jonka keskiössä ovat seuraajien löytäminen, vuoropuheluun avautuminen ja vaikuttaminen: ”Pelkkä läsnäolo ei riitä, vaan pitää olla oikeasti koko ajan läsnä”.
Kehittämistehtävän tulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaalisessa mediassa tehdyt toimenpiteet tuottivat tulosta: yrityksen Facebook-sivun tykkääjien määrä kasvoi lähtötilanteesta noin 9,9 prosentilla ja näkyvyyden osalta aikajanalla käyntien keskiarvo kasvoi toukokuusta syyskuuhun noin 50 prosentilla. Lisäksi osallistamisen ja vaikuttavuuden osalta yrityksen Facebook-sivun kehitys on ollut noususuhdanteista; klikkausten määrät lähes kuusinkertaistuivat toukokuusta syyskuuhun ja sitoutettujen käyttäjien määrät olivat keskimäärin noin 19 prosenttia paremmat kehittämistehtävän aikana tehdyissä päivityksissä kuin aiemmissa päivytyksissä.
Kehittämistehtävän teoriaosuudessa on keskitytty kolmeen pääaihealueeseen: markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi sekä markkinointi sosiaalisessa mediassa. Teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta ja erilaisista tutkimuksista. Teoreettisena viitekehyksenä toimi markkinointi sosiaalisessa mediassa ja miten sitä voi tarkastella tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Kehittämistyötä tukevina menetelminä käytettiin teemahaastatteluja eli puolistrukturoituja haastatteluja, havainnointia sekä erilaisia yhteisöllisiä menetelmiä.
Kehittämistehtävästä käy ilmi, että yrityksen kannattaa ensin suunnitella/laatia strategia, jota se lähtee toteuttamaan markkinoidessaan sosiaalisessa mediassa. Oikotie onneen ei aina vie toivottuun loppupisteeseen: ”Kuluttajille on siirtynyt paljon valtaa yrityksen imagoon vaikuttamisessa ja jo yksi negatiivinen ja mahdollisesti virheellinen Facebook-kirjoitus yrityksestä voi synnyttää jakamisen kautta valtavan negatiivisen syöksykierteen”. Lisäksi sosiaalinen media nähdään tulevaisuuden markkinointivälineenä yrityksissä, jolloin johtaminen, markkinointi ja viestintä ovat muutoksen edessä. Tarvitaan uudenlaista lähestymistapaa, jonka keskiössä ovat seuraajien löytäminen, vuoropuheluun avautuminen ja vaikuttaminen: ”Pelkkä läsnäolo ei riitä, vaan pitää olla oikeasti koko ajan läsnä”.
Kehittämistehtävän tulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaalisessa mediassa tehdyt toimenpiteet tuottivat tulosta: yrityksen Facebook-sivun tykkääjien määrä kasvoi lähtötilanteesta noin 9,9 prosentilla ja näkyvyyden osalta aikajanalla käyntien keskiarvo kasvoi toukokuusta syyskuuhun noin 50 prosentilla. Lisäksi osallistamisen ja vaikuttavuuden osalta yrityksen Facebook-sivun kehitys on ollut noususuhdanteista; klikkausten määrät lähes kuusinkertaistuivat toukokuusta syyskuuhun ja sitoutettujen käyttäjien määrät olivat keskimäärin noin 19 prosenttia paremmat kehittämistehtävän aikana tehdyissä päivityksissä kuin aiemmissa päivytyksissä.