Markkinointiviestintäsuunnitelma Facebookiin Case: Parturi-kampaamo Perjuci Hairdressing Zone
Rautiainen, Veera-Leena (2015)
Rautiainen, Veera-Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda parturi-kampaamo Perjuci Hairdressing Zonelle markkinointiviestinnän vuosisuunnitelma yrityksen Facebook-sivulle. Tarkoituksena oli kasvattaa yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Yrityksellä ei aiemmin ole ollut selkeää markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli viestintäsuunnitelma yrityksen Facebook-sivulle alkaen syyskuussa 2015 ja päättyen elokuuhun 2016.
Opinnäytteen teoriaosuus kertoo markkinointiviestinnästä sekä sen suunnittelusta. Työssä esittelen markkinointiviestinnän keinoja ja roolia sosiaalisessa mediassa ja keskityn arvonluontiin yrityksen Facebook-sivustolla. Lähteitä teoriaosuudessa on käytetty sekä kirjallisia, että sähköisiä lähteitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista arvoa yrityksen Facebook-sivut voivat tuottaa asiakkaille. Opinnäytteen tuotoksena oli vuosittainen markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen Facebookiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineistonkeruume-netelminä markkinoinviestintäsuunnitelmaa laadittaessa oli käytetty kyselytutkimusta sekä ha-vainnointia. Menetelmien avulla pyrittiin löytämään kehitysehdotuksia Perjuci Hairdressing Zonen markkinointiviestintään. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa tietoa, minkälaista läsnäoloa liikkeen kanta-asiakkaat toivoisivat yrityksellä Facebookissa olevan. Havainnoinnin avulla mallinnetaan ja analysoidaan toimintamallit, miten ja milloin Facebookia tulee päivittää. Havainnointi oli toteutettu systemaattisesti vertailemalla kahden eri kampaamoyrityksen toimintamalleja. Suunnitelman virallinen budjetointi oli rajattu aiheesta pois.
Opinnäytteen teoriaosuus kertoo markkinointiviestinnästä sekä sen suunnittelusta. Työssä esittelen markkinointiviestinnän keinoja ja roolia sosiaalisessa mediassa ja keskityn arvonluontiin yrityksen Facebook-sivustolla. Lähteitä teoriaosuudessa on käytetty sekä kirjallisia, että sähköisiä lähteitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista arvoa yrityksen Facebook-sivut voivat tuottaa asiakkaille. Opinnäytteen tuotoksena oli vuosittainen markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen Facebookiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineistonkeruume-netelminä markkinoinviestintäsuunnitelmaa laadittaessa oli käytetty kyselytutkimusta sekä ha-vainnointia. Menetelmien avulla pyrittiin löytämään kehitysehdotuksia Perjuci Hairdressing Zonen markkinointiviestintään. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa tietoa, minkälaista läsnäoloa liikkeen kanta-asiakkaat toivoisivat yrityksellä Facebookissa olevan. Havainnoinnin avulla mallinnetaan ja analysoidaan toimintamallit, miten ja milloin Facebookia tulee päivittää. Havainnointi oli toteutettu systemaattisesti vertailemalla kahden eri kampaamoyrityksen toimintamalleja. Suunnitelman virallinen budjetointi oli rajattu aiheesta pois.