Ryhmävalmennus nuorten työpajatoiminnan tukena : Opas Y-Care työpajan ryhmätoimintaan
Mäkelä, Hanne (2015)
Mäkelä, Hanne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115329
Tiivistelmä
Kehitin opinnäytetyössäni Helsingin NMKY:n elokuussa 2014 perustetun Y-Care työpajan ryhmävalmennusta. Työpaja on Suomen ensimmäinen nuoriso-, liikunta- ja hyvinvointialoihin keskittyvä työpaja ja se toimii seinättömänä työpajana pääkaupunkiseudulla. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää ja dokumentoida toimivat käytännöt ryhmävalmennusten toteuttamiseen seinättömällä työpajalla, joka keskittyy kohtaamisen ammatteihin. Kohtaamisen ammateilla tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä ammatteja, joissa ihminen on työnsä kautta välittömässä vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja työpanos kohdistuu nimenomaan toisten ihmisten hyväksi esimerkiksi ohjaamisen muodossa. Kehittämistyöstä haluttiin syntyvän konkreettinen työkalu työpajan valmentajien työn tueksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi valmentajien opas ryhmävalmennusten toteuttamiseen Y-Care työpajalla.
Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen ytimessä on nuorten työpajatoiminta Suomessa sekä ryhmävalmennus työpajalla. Kehittämistä ohjasi läpi prosessin kolme näkökulmaa: työpajan seinättömyys, erilainen oppijuus sekä työpajan keskittyminen kohtaamisen ammatteihin. Kehittämistyöhön osallistuivat niin työpajan valmentajat kuin valmentautujatkin. Prosessin aikana toteutin kaksi valmentajien ja valmentautujien yhteistä workshopia, joissa paitsi selvitettiin valmentautujien tarpeita ryhmävalmennuksille myös ideoitiin yhdessä valmentajien ja valmentautujien kanssa tarpeisiin vastaavia sisältöjä ja menetelmiä. Lisäksi pidin työpajan valmentajien kanssa yhden erillisen tapaamisen, jossa sovittiin oppaan lopullisesta sisällöstä ja muodosta. Kaikki tapaamiset järjestettiin maalis-toukokuussa 2015.
Kehittämistyön tuloksena syntyi 14 sisältökokonaisuutta, jotka jakautuvat kolmen pääteeman alle: elämänhallinta, työelämä ja koulutus. Erilaisia menetelmiä kehittämisprosessissa syntyi lähes 30. Kehittämisen näkökulmavalintojen ja tulosten pohjalta valmistui valmentajien opas, jonka sisältö ja harjoitteet tukevat ryhmäytymistä seinättömällä työpajalla ja vahvistavat esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia taitoja, joita kohtaamisen ammateissa tarvitaan. Opas ottaa myös huomioon erilaisen oppijuuden erityisesti monipuolisen menetelmävalikoiman muodossa. Lopullisessa oppaassa on 15 sisältökokonaisuutta kehittämistyön tuloksiin ja näkökulmiin pohjautuen.
Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen ytimessä on nuorten työpajatoiminta Suomessa sekä ryhmävalmennus työpajalla. Kehittämistä ohjasi läpi prosessin kolme näkökulmaa: työpajan seinättömyys, erilainen oppijuus sekä työpajan keskittyminen kohtaamisen ammatteihin. Kehittämistyöhön osallistuivat niin työpajan valmentajat kuin valmentautujatkin. Prosessin aikana toteutin kaksi valmentajien ja valmentautujien yhteistä workshopia, joissa paitsi selvitettiin valmentautujien tarpeita ryhmävalmennuksille myös ideoitiin yhdessä valmentajien ja valmentautujien kanssa tarpeisiin vastaavia sisältöjä ja menetelmiä. Lisäksi pidin työpajan valmentajien kanssa yhden erillisen tapaamisen, jossa sovittiin oppaan lopullisesta sisällöstä ja muodosta. Kaikki tapaamiset järjestettiin maalis-toukokuussa 2015.
Kehittämistyön tuloksena syntyi 14 sisältökokonaisuutta, jotka jakautuvat kolmen pääteeman alle: elämänhallinta, työelämä ja koulutus. Erilaisia menetelmiä kehittämisprosessissa syntyi lähes 30. Kehittämisen näkökulmavalintojen ja tulosten pohjalta valmistui valmentajien opas, jonka sisältö ja harjoitteet tukevat ryhmäytymistä seinättömällä työpajalla ja vahvistavat esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia taitoja, joita kohtaamisen ammateissa tarvitaan. Opas ottaa myös huomioon erilaisen oppijuuden erityisesti monipuolisen menetelmävalikoiman muodossa. Lopullisessa oppaassa on 15 sisältökokonaisuutta kehittämistyön tuloksiin ja näkökulmiin pohjautuen.