Informaatio- ja viestintäjärjestelmien kehittäminen terveydenhuoltoalan tarpeeseen : Avack Oy
Rae, Essi (2015)
Rae, Essi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100815266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100815266
Tiivistelmä
Opinnäyteyön aiheena oli kartoittaa informaatio- ja viestintäjärjestelmien tarvetta terveydenhuoltoalalla. Työn tilaajayrityksen Avack Oy:n ovi-, aula- ja opastusnäyttöjä sekä IP-kuulutusjärjestelmää, henkilöturvajärjestelmää ja aikataulukartoitusta tutkittiin kehitysnäkökulmasta.
Työ toteutettiin haastattelemalla teemahaastatteluilla yhtätoista terveydenhuoltoalan ammattilaista kolmesta eri organisaatiosta. Haastateltavat olivat lääkäreitä, hoitajia, toimistohenkilökuntaa sekä teknisiä vastuuhenkilöitä. Haastattelujen tukena hyödynnettiin sähköpostitse lähetettyä kyselylomaketta ja käsiteltävien järjestelmien tuotetietokuvausta. Haastattelujen avulla syntynyt tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia ja teemoittelua. Kertynyttä aineistoa tulkittiin kehitystoiminnan, tuotekehityksen, käytettävyyden ja asiakaslähtöisyyden näkökulmasta.
Tulokset esitettiin kuvailemalla parhaiten toimialalle soveltuvaa järjestelmää ja sen tärkeimmiksi nousseita ominaisuuksia. Tuotekohtaisen selvityksen lisäksi työn tuloksista tehtiin yhteenveto suunnitteluohjeen luonnoksen muodossa. Suunnitteluohjeluonnoksessa kuvattiin parhaimmin terveydenhuolto-organisaation käytännöntoimintaa palveleva informaatio- ja viestintäjärjestelmän ratkaisu. Suunnitteluohje on ladattavissa tilaajayrityksen internet-sivuilta. Työn tulokset todennettiin haastatteluista peräisin olevilla suorilla lainauksilla.
Opinnäytetyöprosessi pyrittiin kuvaamaan yksityiskohtaisesti ja tehdyt menetelmävalinnat oikeuttamaan työn teoriaosuudessa. Opinnäytetyön teossa pyrittiin puolueettomuuteen ja toteutettiin hyvää tutkimustapaa. Työn luotettavuutta pohdittiin myös eettisistä näkökulmista ja työn lopuksi pyrittiin vielä esittämään järjestelmiin liittyviä jatkokehitysehdotuksia.
Työ toteutettiin haastattelemalla teemahaastatteluilla yhtätoista terveydenhuoltoalan ammattilaista kolmesta eri organisaatiosta. Haastateltavat olivat lääkäreitä, hoitajia, toimistohenkilökuntaa sekä teknisiä vastuuhenkilöitä. Haastattelujen tukena hyödynnettiin sähköpostitse lähetettyä kyselylomaketta ja käsiteltävien järjestelmien tuotetietokuvausta. Haastattelujen avulla syntynyt tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia ja teemoittelua. Kertynyttä aineistoa tulkittiin kehitystoiminnan, tuotekehityksen, käytettävyyden ja asiakaslähtöisyyden näkökulmasta.
Tulokset esitettiin kuvailemalla parhaiten toimialalle soveltuvaa järjestelmää ja sen tärkeimmiksi nousseita ominaisuuksia. Tuotekohtaisen selvityksen lisäksi työn tuloksista tehtiin yhteenveto suunnitteluohjeen luonnoksen muodossa. Suunnitteluohjeluonnoksessa kuvattiin parhaimmin terveydenhuolto-organisaation käytännöntoimintaa palveleva informaatio- ja viestintäjärjestelmän ratkaisu. Suunnitteluohje on ladattavissa tilaajayrityksen internet-sivuilta. Työn tulokset todennettiin haastatteluista peräisin olevilla suorilla lainauksilla.
Opinnäytetyöprosessi pyrittiin kuvaamaan yksityiskohtaisesti ja tehdyt menetelmävalinnat oikeuttamaan työn teoriaosuudessa. Opinnäytetyön teossa pyrittiin puolueettomuuteen ja toteutettiin hyvää tutkimustapaa. Työn luotettavuutta pohdittiin myös eettisistä näkökulmista ja työn lopuksi pyrittiin vielä esittämään järjestelmiin liittyviä jatkokehitysehdotuksia.