Liikenneyrittäjäkurssin hallintajärjestelmän käytettävyys
Anttila, Santeri (2015)
Anttila, Santeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515118
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita yhdistyksen tapahtumanhallintajärjestelmän käytettävyyden parantamiseksi. Yhdistyksen itse tuottamaa järjestelmää verrattiin kaupalliseen tapahtumanhallintajärjestelmään.
Insinöörityössä perehdyttiin käytettävyyteen, käyttäjäkokemukseen ja käytettävyyden mittaamisen eri tekniikoihin.
Käytettävyyteen liitetään viisi ominaisuutta: opittavuus, tehokkuus, muistettavuus, virheettömyys ja miellyttävyys. Käytettävyyden ohelle on noussut rinnakkaiskäsite käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemukseen kuuluvat tuotteen tai palvelun käyttämiseen liittyvät kokemukset ja elämykset.
Käytettävyyden mittaamiseen on useita eri tekniikoita. Tässä työssä suoritettiin järjestelmän heuristinen arviointi ja hankittiin erillisillä kyselyillä käyttäjiltä,sovelluskehittäjältä ja käytettävyysasiantuntijalta näkökulmia järjestelmän käytettävyyteen. Heuristisessa arviossa löytyi useita käytettävyysvirheitä, esimerkiksi henkilötietolomakkeiden sekavuus ja syötettyjen tietojen mahdollinen katoaminen.
Työn lopputuloksena luonnosteltiin kehitysideoita, jotka korjaavat havaittuja käytettävyysongelmia, esimerkiksi uusi pohja henkilötietolomakkeille ja parempi
työprosessi tietojen katoamisen estämiseksi. Insinöörityön pohjalta yhdistys voi jatkaa järjestelmän kehitystä omatoimisesti.
Insinöörityössä perehdyttiin käytettävyyteen, käyttäjäkokemukseen ja käytettävyyden mittaamisen eri tekniikoihin.
Käytettävyyteen liitetään viisi ominaisuutta: opittavuus, tehokkuus, muistettavuus, virheettömyys ja miellyttävyys. Käytettävyyden ohelle on noussut rinnakkaiskäsite käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemukseen kuuluvat tuotteen tai palvelun käyttämiseen liittyvät kokemukset ja elämykset.
Käytettävyyden mittaamiseen on useita eri tekniikoita. Tässä työssä suoritettiin järjestelmän heuristinen arviointi ja hankittiin erillisillä kyselyillä käyttäjiltä,sovelluskehittäjältä ja käytettävyysasiantuntijalta näkökulmia järjestelmän käytettävyyteen. Heuristisessa arviossa löytyi useita käytettävyysvirheitä, esimerkiksi henkilötietolomakkeiden sekavuus ja syötettyjen tietojen mahdollinen katoaminen.
Työn lopputuloksena luonnosteltiin kehitysideoita, jotka korjaavat havaittuja käytettävyysongelmia, esimerkiksi uusi pohja henkilötietolomakkeille ja parempi
työprosessi tietojen katoamisen estämiseksi. Insinöörityön pohjalta yhdistys voi jatkaa järjestelmän kehitystä omatoimisesti.