Metsäryhmä - Lasten majanrakennusprojekti esiopetuksessa
Räsänen, Tiia (2015)
Räsänen, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314822
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi oppimisympäristö vantaalaisen päiväkodin lasten ja henkilökunnan käyttöön. Opinnäytetyön teemana olivat leikki ja leikilliset oppimisympäristöt, tarkemmin luontoleikit ja ympäristökasvatus. Kuuden esikouluikäisen lapsen kanssa suunniteltiin ja rakennettiin maja päiväkodin lähimetsään, ja viimeisellä toimintakerralla se esiteltiin koko esikouluryhmälle. Toiminta järjestettiin toukokuussa 2015 kuutena toimintakertana.
Toiminnan päätavoitteena oli luoda lapsille onnistumisen kokemuksia yksin ja yhdessä toimiessa. Lapset saivat toiminnan aikana selvästi rohkeutta toimia ryhmässä ja loppua kohden kaikki lapset tekivät enemmän yhteistyötä sellaistenkin ryhmän lasten kanssa, joiden kanssa eivät normaalisti päiväkodissa ollessaan ole leikkineet. Toiminnalla pyrittiin myös lisäämään päiväkodin henkilökunnan ideoita lähiluonnon hyödyntämiseksi. Jo toiminnan aikana työntekijät kertoivat aikovansa toteuttaa tulevan vuoden retket pääasiassa lähimetsässä. Myös projektiluontoinen toiminta pienryhmissä herätti kiinnostusta. Opinnäytetyön muutkin tavoitteet, toiminnan suunnittelu- ja ryhmänhallintataitojen sekä ympäristökasvatuksen opetteleminen jokamiehenoikeuksien muodossa, täyttyivät. Opinnäytetyön tavoitteiden täyttymistä arvioitiin monipuolisesti käyttäen hyväksi pienryhmästä tehtyjä havaintoja, lasten kommentteja ja työntekijöiden sekä opiskelijan tekemiä arviointeja.
Toiminnan päätavoitteena oli luoda lapsille onnistumisen kokemuksia yksin ja yhdessä toimiessa. Lapset saivat toiminnan aikana selvästi rohkeutta toimia ryhmässä ja loppua kohden kaikki lapset tekivät enemmän yhteistyötä sellaistenkin ryhmän lasten kanssa, joiden kanssa eivät normaalisti päiväkodissa ollessaan ole leikkineet. Toiminnalla pyrittiin myös lisäämään päiväkodin henkilökunnan ideoita lähiluonnon hyödyntämiseksi. Jo toiminnan aikana työntekijät kertoivat aikovansa toteuttaa tulevan vuoden retket pääasiassa lähimetsässä. Myös projektiluontoinen toiminta pienryhmissä herätti kiinnostusta. Opinnäytetyön muutkin tavoitteet, toiminnan suunnittelu- ja ryhmänhallintataitojen sekä ympäristökasvatuksen opetteleminen jokamiehenoikeuksien muodossa, täyttyivät. Opinnäytetyön tavoitteiden täyttymistä arvioitiin monipuolisesti käyttäen hyväksi pienryhmästä tehtyjä havaintoja, lasten kommentteja ja työntekijöiden sekä opiskelijan tekemiä arviointeja.