Opas aistiyliherkän lapsen toiminnan tukemiseksi
Mutanen, Ella (2015)
Mutanen, Ella
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091114525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091114525
Tiivistelmä
Aistiyliherkkä lapsi kokee aistimukset voimakkaammin, nopeammin ja / tai pidempikestoisemmin kuin lapsi, jonka aistitiedon käsittely toimii normaalisti. Koska lapsi kokee aistiärsykkeet epämiellyttävinä ja jopa uhkaavina, hän tyypillisesti välttelee niitä ja puolustautuu niitä vastaan. Aistiyliherkkä lapsi saattaa myös olla erityisen herkkä taktiilisille aistimuksille sekä kokea epävarmuutta painovoimasta. Lasta voidaan tukea ja hänen toimintaan sitoutumistaan helpottaa muokkaamalla ympäristöä tai tarjoamalla sopivia aistiärsykkeitä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tavoitteena oli tuottaa opas aistiyliherkän lapsen vanhemmille ja muille lähiaikuisille aistiyliherkän lapsen toiminnan tukemiseksi. Työn toimeksiantajana toimi Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen (JYTE) kuntoutus- ja terapiapalveluista lasten toimintaterapia. Opinnäytetyö on kaksiosainen. Kirjallisessa raportointiosuudessa tarkastellaan aihetta top-down-mallin mukaisesti lähtien liikkeelle lapsuusajan toiminnasta ja siirtyen sitten aistitiedon prosessoinnin, sen häiriöiden ja sensorisen integraation teorian kautta tarkemmin aistiyliherkkyyteen.
Oppaassa esitellään erilaisia käytännön vinkkejä, jotka on luokiteltu erilaisten arjen tilanteiden mukaan. Vinkit on jaoteltu OTIPM-mallia hyödyntäen sen mukaan, kohdentuvatko ne lapsen aistitiedon prosessoinnin vahvistamiseen vai ympäristön ja toiminnan mukauttamiseen. Käytännön vinkkien ja toimintaehdotusten lisäksi oppaan alussa on lyhyt tietopaketti aistiyliherkkyydestä.
Opas tarjoaa sensorisen integraation viitekehykseen perustuen lapsen aistitiedon käsittelyä vahvistavia vinkkejä, joiden tarkoitus on edistää lapsen toimintaan osallistumista ja suoriutumista. Ympäristön ja toiminnan mukauttamiseen ohjaavat vinkit pyrkivät mahdollistamaan aistiyliherkän lapsen osallistumisen ja toiminnoista suoriutumisen aistitiedon käsittelyn haasteesta huolimatta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tavoitteena oli tuottaa opas aistiyliherkän lapsen vanhemmille ja muille lähiaikuisille aistiyliherkän lapsen toiminnan tukemiseksi. Työn toimeksiantajana toimi Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen (JYTE) kuntoutus- ja terapiapalveluista lasten toimintaterapia. Opinnäytetyö on kaksiosainen. Kirjallisessa raportointiosuudessa tarkastellaan aihetta top-down-mallin mukaisesti lähtien liikkeelle lapsuusajan toiminnasta ja siirtyen sitten aistitiedon prosessoinnin, sen häiriöiden ja sensorisen integraation teorian kautta tarkemmin aistiyliherkkyyteen.
Oppaassa esitellään erilaisia käytännön vinkkejä, jotka on luokiteltu erilaisten arjen tilanteiden mukaan. Vinkit on jaoteltu OTIPM-mallia hyödyntäen sen mukaan, kohdentuvatko ne lapsen aistitiedon prosessoinnin vahvistamiseen vai ympäristön ja toiminnan mukauttamiseen. Käytännön vinkkien ja toimintaehdotusten lisäksi oppaan alussa on lyhyt tietopaketti aistiyliherkkyydestä.
Opas tarjoaa sensorisen integraation viitekehykseen perustuen lapsen aistitiedon käsittelyä vahvistavia vinkkejä, joiden tarkoitus on edistää lapsen toimintaan osallistumista ja suoriutumista. Ympäristön ja toiminnan mukauttamiseen ohjaavat vinkit pyrkivät mahdollistamaan aistiyliherkän lapsen osallistumisen ja toiminnoista suoriutumisen aistitiedon käsittelyn haasteesta huolimatta.