"Vois olla enemmän paikalla" : Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ja toiveita kouluterveydenhuollosta
Impola, Tiina; Suomela, Anna-Kaisa (2015)
Impola, Tiina
Suomela, Anna-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514645
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään millaisia kokemuksia yhdeksännen luokan oppilailla on kouluterveydenhuollosta
peruskoulunsa aikana ja millaisia toiveita yhdeksännen luokan oppilailla on kouluterveydenhuoltoa kohtaan. Saatujen tulosten pohjalta pohdimme mahdollisuuksia suunnitella kouluterveydenhuollon palveluita nykyistä asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyössä selvitettiin kahden eri kunnan yläasteen 9.:n luokan oppilailta (n= 71) heidän kokemuksiaan ja toiveita kouluterveydenhuollosta. Vastauksista nousi esille kuusi erilaista kokonaisuutta,joista vahvimpina nousi toive siitä, että terveydenhoitaja olisi enemmän paikalla vastaamassa oppilaiden moninaisiin tarpeisiin ja toisaalta myös vahvasti oltiin sitä miltä, että nykyiset palvelut ovat riittäviä.
Selvityksestä nousevat esiin tarpeet kehittää kouluterveydenhoitajan työtä tulevaisuudessa siten, että
terveydenhoitaja olisi enemmän paikalla vastaamassa oppilaiden tarpeisiin. Selvityksestä kävi ilmi oppilaiden tarve sellaiselle kouluterveydenhoitajalle, joka on hyväntuulinen, auttavainen, luotettava ja jonka tavoittaa nykyistä paremmin. Kouluterveydenhoitaja työskentelee viihtyisässä ja kodikkaassa työtilassa ja on aktiivinen koulun jäsen ja siellä toimija.
peruskoulunsa aikana ja millaisia toiveita yhdeksännen luokan oppilailla on kouluterveydenhuoltoa kohtaan. Saatujen tulosten pohjalta pohdimme mahdollisuuksia suunnitella kouluterveydenhuollon palveluita nykyistä asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyössä selvitettiin kahden eri kunnan yläasteen 9.:n luokan oppilailta (n= 71) heidän kokemuksiaan ja toiveita kouluterveydenhuollosta. Vastauksista nousi esille kuusi erilaista kokonaisuutta,joista vahvimpina nousi toive siitä, että terveydenhoitaja olisi enemmän paikalla vastaamassa oppilaiden moninaisiin tarpeisiin ja toisaalta myös vahvasti oltiin sitä miltä, että nykyiset palvelut ovat riittäviä.
Selvityksestä nousevat esiin tarpeet kehittää kouluterveydenhoitajan työtä tulevaisuudessa siten, että
terveydenhoitaja olisi enemmän paikalla vastaamassa oppilaiden tarpeisiin. Selvityksestä kävi ilmi oppilaiden tarve sellaiselle kouluterveydenhoitajalle, joka on hyväntuulinen, auttavainen, luotettava ja jonka tavoittaa nykyistä paremmin. Kouluterveydenhoitaja työskentelee viihtyisässä ja kodikkaassa työtilassa ja on aktiivinen koulun jäsen ja siellä toimija.