Palveluprosessin kehittäminen palvelumuotoilun avulla : Case: Laajis Oy
Miettinen, Maiju (2015)
Miettinen, Maiju
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614659
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn toimeksiantajan, Laajis Oy:n, palveluprosessia kartoittamalla laskettelija-asiakkaan palvelupolku ja löytää palvelupolun kriittiset pisteet, jotka vaikuttavat asiakkaan laatukokemukseen. Lisäksi tavoitteena oli antaa kehittämisvaihtoehtoja palveluprosessin parantamiseksi.
Työn tutkimusstrategiaksi valikoitui kehittämistutkimus. Laajis Oy:n palveluprosessin kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, joka pohjautuu syvään asiakasymmärrykseen. Palveluprosessin tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, joka toteutettiin keväällä 2015. Tutkimusaineisto kerättiin Mystery Shopping -havainnoinnilla, työntekijöiden haastatteluilla ja tutkijan omalla havainnoin-nilla tutkimusympäristössä.
Tuloksena syntyi palveluprosessin kuvaus Service Blueprint -kaaviona ja tarkempi kuvaus asiakkaan palvelupolusta, joka muodostui kymmenestä palvelutuokiosta. Palvelupolun kriittiset pisteet liittyivät lähinnä yrityksen Front Office -toimintoihin, mutta yrityksen tekninen laatu osoittautui hyväksi. Haamuasiakkaiden joukosta erottui kaksi eri arkkityyppiä: ensikertalaiset ja aktiivilaskijat, jotka kuvattiin.
Tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Laajiksen on mahdollista parantaa asiakaskokemusta ja palvelun laatua. Tuloksia voidaan hyödyntää myös uusien palveluiden kehittämisessä.
Työn tutkimusstrategiaksi valikoitui kehittämistutkimus. Laajis Oy:n palveluprosessin kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, joka pohjautuu syvään asiakasymmärrykseen. Palveluprosessin tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, joka toteutettiin keväällä 2015. Tutkimusaineisto kerättiin Mystery Shopping -havainnoinnilla, työntekijöiden haastatteluilla ja tutkijan omalla havainnoin-nilla tutkimusympäristössä.
Tuloksena syntyi palveluprosessin kuvaus Service Blueprint -kaaviona ja tarkempi kuvaus asiakkaan palvelupolusta, joka muodostui kymmenestä palvelutuokiosta. Palvelupolun kriittiset pisteet liittyivät lähinnä yrityksen Front Office -toimintoihin, mutta yrityksen tekninen laatu osoittautui hyväksi. Haamuasiakkaiden joukosta erottui kaksi eri arkkityyppiä: ensikertalaiset ja aktiivilaskijat, jotka kuvattiin.
Tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Laajiksen on mahdollista parantaa asiakaskokemusta ja palvelun laatua. Tuloksia voidaan hyödyntää myös uusien palveluiden kehittämisessä.