Tunteiden säätelyä tietoisena ja taitavana : dialektista käyttäytymisterapiaa Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenpsykiatrian poliklinikalle
Haarnio, Pia (2015)
Haarnio, Pia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614671
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tarkoituksena oli lisätä tietämystä dialektisesta käyttäytymisterapiasta (DKT). Toimeksiantaja oli Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenpsykiatrian poliklinikka ja toimeksiantajan tavoitteena oli saada opinnäytetyön kautta valmiuksia arvioida, olisiko DKT sopiva osa poliklinikalla annettavaa lasten-psykiatrista hoitoa. Opinnäytetyöhön kuului toimeksiantajan pyynnostä poliklinikalla järjestetty DKT-aiheinen luento osalle henkilökunnasta.
Opinnäytetyössä on dialektisesta käyttäytymisterapiasta kattava teoria-osuus sekä kuvaus luennon toteutuksesta. Luennosta kerättiin henkilökunnalta palautetta, joka toimi aineistona arvioitaessa niin DKT:ta hoitomuotona kuin luennon onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Aineiston pohjalta koottiin luennoitsemisen kannalta olennaiset asiat, jotka huomioimalla DKT-tietoutta voi lisätä omassa työyhteisössään kuka tahansa opinnäytetyöhön perehtyvä.
Kerätyn aineiston perusteella luennolle osallistunut lastenpsykiatrian poliklinikan henkilökunta piti DKT:ta vakuuttavana ja tuloksellisena menetelmänä. Suurin osa vastaajista oli valmis ottamaan sen yhdeksi poli-klinikan hoitomuodoksi ja motivoitunut kouluttautumaan DKT-terapeutiksi. Luennoitsemisen osalta luento koettiin teoriasisältönsä puolesta kestoonsa nähden optimaaliseksi. Aineiston pohjalta nousi esiin useita merkityksellsiä seikkoja, joiden avulla opinäytetyön teoriaosuus taipuu DKT-tietämystä lisääväksi, olennaiset asiat tiiviissä muodossa esittäväksi luennoksi.
Opinnäytetyössä on dialektisesta käyttäytymisterapiasta kattava teoria-osuus sekä kuvaus luennon toteutuksesta. Luennosta kerättiin henkilökunnalta palautetta, joka toimi aineistona arvioitaessa niin DKT:ta hoitomuotona kuin luennon onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Aineiston pohjalta koottiin luennoitsemisen kannalta olennaiset asiat, jotka huomioimalla DKT-tietoutta voi lisätä omassa työyhteisössään kuka tahansa opinnäytetyöhön perehtyvä.
Kerätyn aineiston perusteella luennolle osallistunut lastenpsykiatrian poliklinikan henkilökunta piti DKT:ta vakuuttavana ja tuloksellisena menetelmänä. Suurin osa vastaajista oli valmis ottamaan sen yhdeksi poli-klinikan hoitomuodoksi ja motivoitunut kouluttautumaan DKT-terapeutiksi. Luennoitsemisen osalta luento koettiin teoriasisältönsä puolesta kestoonsa nähden optimaaliseksi. Aineiston pohjalta nousi esiin useita merkityksellsiä seikkoja, joiden avulla opinäytetyön teoriaosuus taipuu DKT-tietämystä lisääväksi, olennaiset asiat tiiviissä muodossa esittäväksi luennoksi.