Laurea Leppävaaran uusien oppimistilojen käyttö- ja tyytyväisyysselvitys
Hyvärinen, Miika (2015)
Hyvärinen, Miika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714390
Tiivistelmä
Tämä tutkielmakeskeinen opinnäytetyö toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran kampukselle. Kampukselle tehtiin 2014 kesän aikana uudet oppimistilat 253, 234 + 234A. Tarkoituksena oli selvittää, miten tiloja käytetään ja kuinka tyytyväisiä käyttäjät olivat oppimistiloihin. Uudet tilat laadittiin palvelumuotoiluopiskelijoita ajatellen ja ne poikkeavat tavallisista luokista erilaisen toiminnallisuuden, kalustuksen, sisustuksen ja muotoilun osalta.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisälsi kuvauksia oppimisympäristön vaikutuksesta oppimiseen, sekä millaista vuorovaikutusta tilan ja toimijan välillä on. Omana lukunaan käsiteltiin hyvinvointia ja kouluissakin yleistyviä virtuaaliympäristöjä. Lisäksi tarkasteltiin, millainen vaikutus tilan tarjoumilla on opiskelijoiden käyttäytymiseen. Laadukkuuden ja tyytyväisyyden välistä yhteyttä kuvattiin omana lukunaan.
Tutkimuksen aineistona oli käytetty helmi-maaliskuussa 2015 kerättyä havainnointi- kysely- ja haastatteluaineistoa. Tutkimuksessa selvitettiin uusien tilojen vaikutusta opiskelijoiden motivaatioon, luovuuteen ja oppimiseen. Lisäksi haluttiin saada selville tilojen varustukseen liittyviä asioita. Opetustiloissa on käytetty perinteisestä luokasta poikkeavaa värimaailmaa ja kalusteratkaisuja. Tarkoituksena oli toteuttaa oppimistilat, joissa kalusteiden uudelleenjärjestely on helppoa ja tilat palvelevat palvelumuotoilun lisäksi muutakin käyttöä.
Tutkimustulosten perusteella tilat olivat parhaimmillaan ryhmä-, suunnittelu- ja pajatyöskentelyssä. Osa opiskelijoista koki tilojen kalusteiden ergonomian huonoina pitkissä luennoissa ja osa opiskelijoista joutui istumaan selkä opettajaan päin. Kokonaisuudessaan tilat koettiin inspiroivina, viihtyisinä ja tilojen estetiikasta pidettiin. Moniaistillisten kokemusten perusteella tilojen suuri koko mahdollisti hyvän ilmanvaihdon. Valaistus ja kuuluvuus olivat riittäviä tutkimustulosten perusteella. Tyytyväisyyttä lisäävinä asioina koettiin muun muassa tiloissa oleva keinu, värimaailma ja rento tunnelma. Ryhmätyöskentely koettiin erityisen helppona johtuen kalusteratkaisuista ja normaali luokkaa poikkeavasta muodosta. Oppimistiloissa käytettiin usein omaa älypuhelinta ja muita kannettavia laitteita. Sähköpistokkeiden määrä ja sijainti koettiin ongelmallisina.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää, millaiset eri opetustavat soveltuisivat parhaiten luoviin oppimistiloihin. Toinen aihe voisi olla tutkimustuloksista saatujen mielipiteiden pohjalta muokatut tavalliset luokat. Tämä toiminnallinen tutkimus voisi sisältää uusien värien ja kalusteiden testaamista tavallisissa luokkahuoneissa ja näiden vaikutuksia opiskelijoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisälsi kuvauksia oppimisympäristön vaikutuksesta oppimiseen, sekä millaista vuorovaikutusta tilan ja toimijan välillä on. Omana lukunaan käsiteltiin hyvinvointia ja kouluissakin yleistyviä virtuaaliympäristöjä. Lisäksi tarkasteltiin, millainen vaikutus tilan tarjoumilla on opiskelijoiden käyttäytymiseen. Laadukkuuden ja tyytyväisyyden välistä yhteyttä kuvattiin omana lukunaan.
Tutkimuksen aineistona oli käytetty helmi-maaliskuussa 2015 kerättyä havainnointi- kysely- ja haastatteluaineistoa. Tutkimuksessa selvitettiin uusien tilojen vaikutusta opiskelijoiden motivaatioon, luovuuteen ja oppimiseen. Lisäksi haluttiin saada selville tilojen varustukseen liittyviä asioita. Opetustiloissa on käytetty perinteisestä luokasta poikkeavaa värimaailmaa ja kalusteratkaisuja. Tarkoituksena oli toteuttaa oppimistilat, joissa kalusteiden uudelleenjärjestely on helppoa ja tilat palvelevat palvelumuotoilun lisäksi muutakin käyttöä.
Tutkimustulosten perusteella tilat olivat parhaimmillaan ryhmä-, suunnittelu- ja pajatyöskentelyssä. Osa opiskelijoista koki tilojen kalusteiden ergonomian huonoina pitkissä luennoissa ja osa opiskelijoista joutui istumaan selkä opettajaan päin. Kokonaisuudessaan tilat koettiin inspiroivina, viihtyisinä ja tilojen estetiikasta pidettiin. Moniaistillisten kokemusten perusteella tilojen suuri koko mahdollisti hyvän ilmanvaihdon. Valaistus ja kuuluvuus olivat riittäviä tutkimustulosten perusteella. Tyytyväisyyttä lisäävinä asioina koettiin muun muassa tiloissa oleva keinu, värimaailma ja rento tunnelma. Ryhmätyöskentely koettiin erityisen helppona johtuen kalusteratkaisuista ja normaali luokkaa poikkeavasta muodosta. Oppimistiloissa käytettiin usein omaa älypuhelinta ja muita kannettavia laitteita. Sähköpistokkeiden määrä ja sijainti koettiin ongelmallisina.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää, millaiset eri opetustavat soveltuisivat parhaiten luoviin oppimistiloihin. Toinen aihe voisi olla tutkimustuloksista saatujen mielipiteiden pohjalta muokatut tavalliset luokat. Tämä toiminnallinen tutkimus voisi sisältää uusien värien ja kalusteiden testaamista tavallisissa luokkahuoneissa ja näiden vaikutuksia opiskelijoihin.