Kotimyymäläkonseptin perustamisedellytysten kartoitus
Tuunanen, Noora (2015)
Tuunanen, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091014509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091014509
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa perustamisedellytyksiä elintarvikkeita myyvälle kotimyymälälle. Tehtävänä oli selvittää kuinka uudesta konseptista tehdään kannattava ja selvittää uuden yrityksen mahdollisuudet menestyä tarkoitetulla maantieteellisellä alueella. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi kirjoittaja itse.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu uuden konseptin kehittelyyn liittyvästä teoriasta, perustuen uuden palvelun vaatimuksiin sekä tuotekonseptointiin. Teoriaa esiintyy myös kehittelyprosessin suunnitteluvaiheessa, jossa teoriaa käytettiin liiketoimintasuunnitelmista tuttuihin osa-alueisiin, kuten markkinointiin, segmentointiin, asiakassuhteiden ylläpitoon ja tuotanto- ja myyntiprosesseihin.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin haastattelua. Arviointivaiheessa haastateltiin yrityksen potentiaalisia asiakkaita. Haastattelussa kysyttiin potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen tasoa yritystä kohtaan sekä mielipiteitä yrityksen tarjoamista tuotteista. Haastattelussa selvisi asioita, jotka tulevat todennäköisesti vaikuttamaan tulevaisuudessa uuden konseptin sisältöön. Haastateltavien kommenttien perusteella tullaan päättämään tuotteiden hintataso ja liikeideaan tullaan mahdollisesti tekemään muutoksia.
Opinnäytetyön työstämisen perusteella päädyttiin lopputulokseen, että yritys sopii harrastetoimintaan. Kilpailijoiden vähäisyys alueella, teorian avulla tehdyt suunnitelmat yritykselle ja haastateltujen osoittama kiinnostus yritystä kohtaan johti päätelmään, että yrityksellä on mahdollisuudet menestyä tarkoitetulla alueella perustajien asettamissa rajoissa. Yritys aloittaa toimintansa aikaisintaan kesällä 2016.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu uuden konseptin kehittelyyn liittyvästä teoriasta, perustuen uuden palvelun vaatimuksiin sekä tuotekonseptointiin. Teoriaa esiintyy myös kehittelyprosessin suunnitteluvaiheessa, jossa teoriaa käytettiin liiketoimintasuunnitelmista tuttuihin osa-alueisiin, kuten markkinointiin, segmentointiin, asiakassuhteiden ylläpitoon ja tuotanto- ja myyntiprosesseihin.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin haastattelua. Arviointivaiheessa haastateltiin yrityksen potentiaalisia asiakkaita. Haastattelussa kysyttiin potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen tasoa yritystä kohtaan sekä mielipiteitä yrityksen tarjoamista tuotteista. Haastattelussa selvisi asioita, jotka tulevat todennäköisesti vaikuttamaan tulevaisuudessa uuden konseptin sisältöön. Haastateltavien kommenttien perusteella tullaan päättämään tuotteiden hintataso ja liikeideaan tullaan mahdollisesti tekemään muutoksia.
Opinnäytetyön työstämisen perusteella päädyttiin lopputulokseen, että yritys sopii harrastetoimintaan. Kilpailijoiden vähäisyys alueella, teorian avulla tehdyt suunnitelmat yritykselle ja haastateltujen osoittama kiinnostus yritystä kohtaan johti päätelmään, että yrityksellä on mahdollisuudet menestyä tarkoitetulla alueella perustajien asettamissa rajoissa. Yritys aloittaa toimintansa aikaisintaan kesällä 2016.