Liikunta- ja hyvinvointialan yritysten markkinatestauksen kehittäminen
Isotalo, Suvi (2015)
Isotalo, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914468
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Testing Lab. Se on osa Into Seinäjoki Oy:tä ja tarjoaa liikunta- ja hyvinvointialan yrityksille käyttäjälähtöistä tuotetestausta, tuotekehitystä ja erilai-sia tutkimuspalveluja. Opinnäytetyön aiheena oli liikunta- ja hyvinvointialan yritysten markkinatestauksen kehittäminen. Tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle uusi palvelukonsepti, jos-sa yhdistyisivät markkinointi sekä testaaminen. Tarkoituksena oli selvittää liikunta- ja hyvinvointialan yritysten kiinnostuneisuutta markkinatestaukseen kvantitatiivisella kyselylomakkeella sekä pilottitestillä varmistaa markkinatestauskonseptin toimivuus.
Opinnäytetyössä saatiin luotua markkinatestaus- palvelu, jonka toimivuus varmistettiin pilotti-testillä. Pilottitesti sujui suunnitelmien mukaisesti. Pilottitestiin tehty loppukysely paljasti, että osa vastaajista olisi saattanut jättää valmennuksen kesken, sillä noin joka viides osallistujista vastasi pilottitestijakson loppukyselyyn. Tämän pohjalta tuli miettiä, miten testaajat saataisiin sitoutettua koko testijakson ajaksi, ettei keskeyttämisiä tulisi.
Kvalitatiivisessa kyselytutkimuksessa vastausprosentti jäi melko alhaiseksi. Se voisi viitata siihen, ettei opinnäytetyön aihetta ei pidetty mielenkiintoisena tai tärkeänä. Toisaalta kyselyyn vastanneista suurin osa piti ulkopuolisen tekemään markkinatestausta hyödyllisenä ja olisivat kiinnostuneita ostamaan valmiin markkinatestauspalvelun. Kyselyssä saatuja tuloksia voidaan pitää ainoastaan suuntaa antavina, sillä vastausprosentti on alhainen, joten sama tutkimus uudelleen tehtynä voisi antaa toisenlaiset tulokset. Testing Labin tuntemattomuus yritysten keskuudessa on voinut osaltaan vaikuttaa tuloksiin, joten Testing Labin olisi hyvä saada näkyvyyttä liikunta- ja hyvinvointialan yritysten keskuudessa. Yritysten antamat positiiviset kokemukset Testing Labin palveluista nostaisivat Testing Labin mainetta alanosaajana.
Opinnäytetyössä saatiin luotua markkinatestaus- palvelu, jonka toimivuus varmistettiin pilotti-testillä. Pilottitesti sujui suunnitelmien mukaisesti. Pilottitestiin tehty loppukysely paljasti, että osa vastaajista olisi saattanut jättää valmennuksen kesken, sillä noin joka viides osallistujista vastasi pilottitestijakson loppukyselyyn. Tämän pohjalta tuli miettiä, miten testaajat saataisiin sitoutettua koko testijakson ajaksi, ettei keskeyttämisiä tulisi.
Kvalitatiivisessa kyselytutkimuksessa vastausprosentti jäi melko alhaiseksi. Se voisi viitata siihen, ettei opinnäytetyön aihetta ei pidetty mielenkiintoisena tai tärkeänä. Toisaalta kyselyyn vastanneista suurin osa piti ulkopuolisen tekemään markkinatestausta hyödyllisenä ja olisivat kiinnostuneita ostamaan valmiin markkinatestauspalvelun. Kyselyssä saatuja tuloksia voidaan pitää ainoastaan suuntaa antavina, sillä vastausprosentti on alhainen, joten sama tutkimus uudelleen tehtynä voisi antaa toisenlaiset tulokset. Testing Labin tuntemattomuus yritysten keskuudessa on voinut osaltaan vaikuttaa tuloksiin, joten Testing Labin olisi hyvä saada näkyvyyttä liikunta- ja hyvinvointialan yritysten keskuudessa. Yritysten antamat positiiviset kokemukset Testing Labin palveluista nostaisivat Testing Labin mainetta alanosaajana.