Asiakastyytyväisyyden kehittäminen Kahvila Ravintola Uppopullassa
Kivelä, Fanni (2015)
Kivelä, Fanni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090614354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090614354
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys on yksi asiakaskeskeisen ajattelutavan omaavien yritysten tärkeimmistä päämääristä. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa niin palvelun laatu, ruokatuotteen laatu kuin palveluyrityksen viihtyvyyskin. Ostetun tuotteen kokeminen hygieeniseksi, terveelliseksi ja turvalliseksi kuluttaa, ovat tärkeitä tekijöitä asiakastyytyväisyydessä. Asiakastyytyväisyyden toteutumista on hyvä kartoittaa yrityksissä tietyin väliajoin, jotta saadaan selville asiakkaiden todellinen tyytyväisyys yritykseen ja sen palveluihin, sekä mahdolliset kehitysideat ja keinot kehittää yritystä entistä asiakastyytyväisempään suuntaan tulevaisuudessa.
Aiheena opinnäytetyössä on asiakastyytyväisyyden kehittäminen Kahvila Ravintola Uppopul-lassa. Kahvila sijaitsee Mäkelänrinteen uintikeskuksessa, Helsingissä. Tavoitteena työssä oli löytää Kahvila Uppopullan palvelusta, tuotteista ja kokonaistoiminnasta kehitettäviä asioita, jotka vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen kahvilassa asioinnin aikana. Tärkeää oli tuoda esille kahvilassa hyvin toimivat asiat, joihin asiakkaat ovat jo hyvin tyytyväisiä. Tavoitteena oli, että kahvilan henkilökunta ymmärtää, mitkä seikat hoidetaan kahvilassa jo erinomaisesti ja missä taas on vielä kehittämisen varaa. Tutkimuksen teon, kyselyn purkamisen sekä tarvit-tavien kehitystoimien ja muutosten jälkeen tavoitteena on jatkossa nähdä Kahvila Uppopulla entistä asiakastyytyväisempänä yrityksenä.
Toteutetun tutkimuksen muoto oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselylomakkeita oli kahvi-lassa täytettävänä 70 kappaletta, ja palautettuna määräaikaan mennessä takaisin sain 58 kappaletta. Kyselylomake rakentui niin vaihtoehto- kuin avoimistakin kysymyksistä. Kahvila Uppopullaan ei oltu ennen tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, joten tutkimuksen tulokset olivat kahvilalle ensimmäiset viralliset kirjalliset tulokset ja palautteet. Kysely toteutettiin Jou-lukuussa 2014.
Tutkimustuloksista selvisi, että Uppopullan asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä palvelun laatuun. Tuotteisiin asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä, lukuun ottamatta muutamia toivottuja kehitysideoita muun muassa gluteenittomia tuotteita, kasvisruokia, luomun käytön lisäämistä sekä vaihtelua annoksissa. Kokonaisuudessaan kahvilan toimintaan ja viihtyisyyteen oltiin tyytyväisiä. Kahvila Uppopulla omaa yrityksenä jo hyvin asiakastyytyväisyyden saloja. Pientä tutkimuksen tuloksiin perustuvaa kehitystä toteuttaessa, kahvilasta saadaan varmasti entistäkin asiakastyytyväisempi yritys. Jatkossa keskitytään pohtimaan ainakin ruokalistan muuttamista kaksikieliseksi, uusien hintojen asettamista, gluteiinittomien tuotteiden sekä luomun lisäämistä valikoimassa sekä vaihtelun lisäämistä toivotuissa suosituissa ruoka-tuotteissa.
Aiheena opinnäytetyössä on asiakastyytyväisyyden kehittäminen Kahvila Ravintola Uppopul-lassa. Kahvila sijaitsee Mäkelänrinteen uintikeskuksessa, Helsingissä. Tavoitteena työssä oli löytää Kahvila Uppopullan palvelusta, tuotteista ja kokonaistoiminnasta kehitettäviä asioita, jotka vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen kahvilassa asioinnin aikana. Tärkeää oli tuoda esille kahvilassa hyvin toimivat asiat, joihin asiakkaat ovat jo hyvin tyytyväisiä. Tavoitteena oli, että kahvilan henkilökunta ymmärtää, mitkä seikat hoidetaan kahvilassa jo erinomaisesti ja missä taas on vielä kehittämisen varaa. Tutkimuksen teon, kyselyn purkamisen sekä tarvit-tavien kehitystoimien ja muutosten jälkeen tavoitteena on jatkossa nähdä Kahvila Uppopulla entistä asiakastyytyväisempänä yrityksenä.
Toteutetun tutkimuksen muoto oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselylomakkeita oli kahvi-lassa täytettävänä 70 kappaletta, ja palautettuna määräaikaan mennessä takaisin sain 58 kappaletta. Kyselylomake rakentui niin vaihtoehto- kuin avoimistakin kysymyksistä. Kahvila Uppopullaan ei oltu ennen tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, joten tutkimuksen tulokset olivat kahvilalle ensimmäiset viralliset kirjalliset tulokset ja palautteet. Kysely toteutettiin Jou-lukuussa 2014.
Tutkimustuloksista selvisi, että Uppopullan asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä palvelun laatuun. Tuotteisiin asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä, lukuun ottamatta muutamia toivottuja kehitysideoita muun muassa gluteenittomia tuotteita, kasvisruokia, luomun käytön lisäämistä sekä vaihtelua annoksissa. Kokonaisuudessaan kahvilan toimintaan ja viihtyisyyteen oltiin tyytyväisiä. Kahvila Uppopulla omaa yrityksenä jo hyvin asiakastyytyväisyyden saloja. Pientä tutkimuksen tuloksiin perustuvaa kehitystä toteuttaessa, kahvilasta saadaan varmasti entistäkin asiakastyytyväisempi yritys. Jatkossa keskitytään pohtimaan ainakin ruokalistan muuttamista kaksikieliseksi, uusien hintojen asettamista, gluteiinittomien tuotteiden sekä luomun lisäämistä valikoimassa sekä vaihtelun lisäämistä toivotuissa suosituissa ruoka-tuotteissa.