Lentohintojen sisältämät palvelut, lisäpalvelu ja niiden näkyvyys nettimatkatoimistoissa
Van Rij, Sanja (2015)
Van Rij, Sanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714155
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyi Finnair Oyj:n lanseeraamaan uuteen Light–lipputyyppiin, johon ei sisälly matkatavaraa. Tarkoituksena oli kartoittaa Finnair Oyj:lle lentohintojen sisältämien palvelujen näkyvyyttä nettimatkatoimistojen verkkosivuilla. Työssä tutkittiin eri sivustoja sekä palvelujen ja lisäpalvelujen näkyvyyttä niillä. Erityisesti tarkasteltiin, onko matkatavaran kuuluminen lipun hintaan näytetty asiakkaalle vai ei.
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida ja tarjota tietoa toimeksiantajalle selkeässä muodossa siitä, miten palvelut eri jakelukanavissa näkyvät. Tutkimuksessa paneuduttiin erityisesti matkatavaroiden näkyvyyteen osana palvelua, tai mahdollisuuteen ostaa niitä lisäpalveluna. Työ rajattiin Euroopan ja Lähi-idän nettimatkatoimistoihin. Tutkimuksessa käytiin läpi alueen sisällä olevien nettimatkatoimistojen verkkosivuja, analysoitiin palvelujen ja lippuehtojen näkyvyyttä sekä kerättiin tietoja mahdollisista lisäpalveluista.
Teoriaosuus muodostui muun muassa toimintaympäristön, hinnoittelun, brändäyksen sekä palvelujen että lisäpalvelujen kuvauksesta. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä, jotta päästiin tarkempaan lopputulokseen. Analysointimenetelminä hyödynnettiin dokumentti- ja sisällön analyysiä sekä sisällön erittelyä. Tutkimus aloitettiin keräämällä valitut tiedot rajatun alueen sisällä olevista nettimatkatoimistoista. Tämän jälkeen tulokset koottiin yhteen sekä analysoitiin. Lopuksi kirjoitettu tieto muutettiin numeeriseen muotoon, jotta tulokset pystyttiin yhdistämään ja esittämään kaavioina.
Finnair oli asiakaslähtöisesti päätynyt ratkaisuun pyrkiä antamaan Light-hinnat vain niille matkatoimistoille, jotka selkeästi kertovat asiakkaalle käsimatkatavarasta ennen varausta tai varausvaiheessa. Tutkimuksen selvitettiin, mitkä matkatoimistot täyttävät nämä vaatimukset. Tutkimuksessa kerätty tieto lähetettiin viikoittain toimeksiantajalle, jotta tietoa oli mahdollista hyödyntää heti päätöksenteossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida ja tarjota tietoa toimeksiantajalle selkeässä muodossa siitä, miten palvelut eri jakelukanavissa näkyvät. Tutkimuksessa paneuduttiin erityisesti matkatavaroiden näkyvyyteen osana palvelua, tai mahdollisuuteen ostaa niitä lisäpalveluna. Työ rajattiin Euroopan ja Lähi-idän nettimatkatoimistoihin. Tutkimuksessa käytiin läpi alueen sisällä olevien nettimatkatoimistojen verkkosivuja, analysoitiin palvelujen ja lippuehtojen näkyvyyttä sekä kerättiin tietoja mahdollisista lisäpalveluista.
Teoriaosuus muodostui muun muassa toimintaympäristön, hinnoittelun, brändäyksen sekä palvelujen että lisäpalvelujen kuvauksesta. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä, jotta päästiin tarkempaan lopputulokseen. Analysointimenetelminä hyödynnettiin dokumentti- ja sisällön analyysiä sekä sisällön erittelyä. Tutkimus aloitettiin keräämällä valitut tiedot rajatun alueen sisällä olevista nettimatkatoimistoista. Tämän jälkeen tulokset koottiin yhteen sekä analysoitiin. Lopuksi kirjoitettu tieto muutettiin numeeriseen muotoon, jotta tulokset pystyttiin yhdistämään ja esittämään kaavioina.
Finnair oli asiakaslähtöisesti päätynyt ratkaisuun pyrkiä antamaan Light-hinnat vain niille matkatoimistoille, jotka selkeästi kertovat asiakkaalle käsimatkatavarasta ennen varausta tai varausvaiheessa. Tutkimuksen selvitettiin, mitkä matkatoimistot täyttävät nämä vaatimukset. Tutkimuksessa kerätty tieto lähetettiin viikoittain toimeksiantajalle, jotta tietoa oli mahdollista hyödyntää heti päätöksenteossa.