LOGISTIIKAN SUORITUSKYVYN JOHTAMINEN : Miten logistiikan suorituskyvyn johtaminen vaikuttaa operaation onnistumiseen
Tähkänen, Petri (2015)
Tähkänen, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209146
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla teoriatiedon ja tutkimuksen kohderyhmän käsityksiä miten suorituskyvyn johtaminen lopulta vaikuttaa operation onnistumiseen. Tavoitteesta johdettiin neljä tutkimuskysymystä: miten logistiikan johtaminen vaikuttaa operation onnistumiseen? Ensimmäinen tutkimuskysymys on myös tutkimuksen pääongelma. Pääongelmaan johdettiin vastaus kolmesta apukysymyksestä, jotka ovat: mten suorituskykyä mitataan, miten suorituskykyä kehitetään ja miten suorituskykyä johdetaan?
Tutkimus toteutettiin laadullisella lähestymistavalla. Empiirinen aineisto hankittiin kahdella eri teemahaastattelukierroksella ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla. Analysointi osoitti, että valitun kohderyhmän käsitykset poikkesivat hieman tutkimuksen viitekehyksen teoriapohjan käsitteistä. Kohderyhmän käsitykset osoittautuivat käytännönläheisimmiksi. Merkittävimpiä tuloksia ovat logistiikan henkilöstön kolmijakoisuus loppukäyttäjään, palveluntuottajaan ja suorituksen tekijään sekä heidän rooliensa vaikutuksesta kokonaisuuteen. Toiseksi suorituskyvyn mittaamista on lähestyttävä tehtävästä suoriutumisen kannalta. Kolmanneksi suorituskyvyn kehittäminen on nähtävä henkilöstön osaamisen, organisaation toimintatapojen ja materiaalin soveltuvuuden, laadun sekä määrän kehittämisenä. Neljänneksi logistiikan suorituskyvyn johtamisessa kyse on suunnitellun toiminnan toimeenpanemisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisella lähestymistavalla. Empiirinen aineisto hankittiin kahdella eri teemahaastattelukierroksella ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla. Analysointi osoitti, että valitun kohderyhmän käsitykset poikkesivat hieman tutkimuksen viitekehyksen teoriapohjan käsitteistä. Kohderyhmän käsitykset osoittautuivat käytännönläheisimmiksi. Merkittävimpiä tuloksia ovat logistiikan henkilöstön kolmijakoisuus loppukäyttäjään, palveluntuottajaan ja suorituksen tekijään sekä heidän rooliensa vaikutuksesta kokonaisuuteen. Toiseksi suorituskyvyn mittaamista on lähestyttävä tehtävästä suoriutumisen kannalta. Kolmanneksi suorituskyvyn kehittäminen on nähtävä henkilöstön osaamisen, organisaation toimintatapojen ja materiaalin soveltuvuuden, laadun sekä määrän kehittämisenä. Neljänneksi logistiikan suorituskyvyn johtamisessa kyse on suunnitellun toiminnan toimeenpanemisessa.