Lapin insinöörikoulutuksen yhteisen toimintamallin käyttöönotto - Loppuraportti
Vatanen, Matti (2015)
Vatanen, Matti
Lapin AMK
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-094-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-094-1
Tiivistelmä
Rovaniemen ammattikorkeakoulussa otettiin syksyllä 2013 käyttöön uusi KOTA-oppimisnäkemys, joka yhdistää ongelmaperusteisen oppimisen (PBL) ja kompetenssi¬ajattelun sekä tiivistää entisestään yhteistyötä työelämän kanssa. KOTA-hanke, jonka tavoitteena oli rakentaa uusi ramkilainen lähestymistapa oppimiseen, käynnistettiin vuonna 2011.
Tämän hankkeen tavoitteena oli tukea KOTA-prosessia, kehittää RAMKin insinööri¬koulutuksen työelämälähtöisyyttä CDIO-periaatteita hyödyntäen ja valmistella CDIO-mallisen insinöörikoulutuksen toteuttamista Rovaniemen ammattikorkea¬koulussa. Pitkän ajan tavoitteena oli tarjota työelämäntarpeita ja toimintamalleja vastaavaa koulutusta, joka tarjoaa opiskelijoille entistä paremmat valmiudet siirtyä työelämään opiskelujen jälkeen.
CDIO-malliin perehtyminen ja mallin mukaisen insinöörikoulutuksen toteuttamisen valmistelu nähtiin tukevan näin myös syntymässä ollutta Lapin ammattikorkeakoulua varmistaen, että uuden ammattikorkeakoulun tekniikan alan koulutusohjelmien oppimisnäkemys ja opetussuunnitelmien rungot ovat yhteneväiset.
Lapin AMKin käynnistäessä toimintansa vuoden 2014 alussa, siirtyi myös Lapin insinöörinkoulutuksen yhteisen toimintamallin käyttöönotto – hanke RAMK:lta Lapin AMKin toteutettavaksi.
Tämän hankkeen tavoitteena oli tukea KOTA-prosessia, kehittää RAMKin insinööri¬koulutuksen työelämälähtöisyyttä CDIO-periaatteita hyödyntäen ja valmistella CDIO-mallisen insinöörikoulutuksen toteuttamista Rovaniemen ammattikorkea¬koulussa. Pitkän ajan tavoitteena oli tarjota työelämäntarpeita ja toimintamalleja vastaavaa koulutusta, joka tarjoaa opiskelijoille entistä paremmat valmiudet siirtyä työelämään opiskelujen jälkeen.
CDIO-malliin perehtyminen ja mallin mukaisen insinöörikoulutuksen toteuttamisen valmistelu nähtiin tukevan näin myös syntymässä ollutta Lapin ammattikorkeakoulua varmistaen, että uuden ammattikorkeakoulun tekniikan alan koulutusohjelmien oppimisnäkemys ja opetussuunnitelmien rungot ovat yhteneväiset.
Lapin AMKin käynnistäessä toimintansa vuoden 2014 alussa, siirtyi myös Lapin insinöörinkoulutuksen yhteisen toimintamallin käyttöönotto – hanke RAMK:lta Lapin AMKin toteutettavaksi.