Asfalttiaseman hiilijalanjälki
Karjalainen, Joonas (2015)
Karjalainen, Joonas
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259961
Tiivistelmä
Hiilijalanjälki-termin yleistyminen on hyvä merkki ihmisten kasvavasta mielenkiinnosta luontoa säästävämpiin elintapoihin. Vaikka ympäristöystävällisyys on ollut keskustelunaihe jo pidemmän aikaa, ei hiilijalanjälkeä ole noteerattu merkittävästi. Hiilijalanjäljen avulla voidaan vertailla tuotteiden koko elinkaaren aikaista ympäristökuormaa ja niiden vapauttamia kasvihuonekaasupäästöjä ilmakehään. Tämän työn toimeksiantaja Amomatic Oy halusi määrittää valmistamiensa modulaaristen asfalttiasemien elinkaaren aikaisen hiilijalanjäljen. Se kattaisi asemien kasvihuonekaasupäästöt niiden valmistuksesta aina purkuun ja kierrätykseen saakka. Tavoitteena oli luoda laskuri, jota voitaisiin käyttää myynnin sekä markkinoinnin tukena perustelemaan ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Laskurilla on myös suuri merkitys vertailtaessa uusien tuotekehityksen luomien parannuksien vaikutusta kasvihuonekaasupäästöihin.
Työ jaettiin kahteen osioon, laskurin eli opinnäytetyön tekemiseen ja raportin kirjoittamiseen. Asfalttiaseman elinkaari jaettiin eri prosesseihin, joista pystyttiin selvästi erittelemään kunkin prosessin kasvihuonekaasupäästöt. Lopuksi kaikkien vaiheiden päästöt laskettiin yhteen.
Koska asfalttiaseman kasvihuonekaasupäästöihin vaikuttaa lukematon määrä eri muuttujia, oli työn rajauksen suorittaminen tärkeää. Esimerkiksi itse aseman valmistamisella on hyvin marginaalinen osa koko aseman hiilijalanjäljessä, mutta se on otettu huomioon hyvän vertailukohdan ja kokonaiskuvan saamiseksi. Laskurissa muuttujia on helppo muokata esimerkiksi asiakaskohtaisesti, jolloin yksittäisen muuttujan arvon muuttamisen vaikutus nähdään välittömästi kokonaishiilijalanjäljessä.
Työn tekemisessä hyödynnettiin erilaisia julkaisuja hiilijalanjäljen määritelmästä ja sen laskennasta. Mitään yleispätevää laskentamallia ei ollut saatavilla tai ne eivät olleet tarkoitukseen sopivia, joten laskujen osalta jouduttiin joiltain osin soveltamaan. Eri materiaalien päästöarvoja kerättiin niiden toimittajilta sekä elektronisista lähteistä.
Hiilijalanjälkilaskurissa on eritelty asfalttiaseman elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt kolmella eri polttoaineella. Laskurissa voi myös vertailla vaahtobitumin ja jäteasfaltin uusiokäytön vaikutusta hiilijalanjälkeen.
Työ jaettiin kahteen osioon, laskurin eli opinnäytetyön tekemiseen ja raportin kirjoittamiseen. Asfalttiaseman elinkaari jaettiin eri prosesseihin, joista pystyttiin selvästi erittelemään kunkin prosessin kasvihuonekaasupäästöt. Lopuksi kaikkien vaiheiden päästöt laskettiin yhteen.
Koska asfalttiaseman kasvihuonekaasupäästöihin vaikuttaa lukematon määrä eri muuttujia, oli työn rajauksen suorittaminen tärkeää. Esimerkiksi itse aseman valmistamisella on hyvin marginaalinen osa koko aseman hiilijalanjäljessä, mutta se on otettu huomioon hyvän vertailukohdan ja kokonaiskuvan saamiseksi. Laskurissa muuttujia on helppo muokata esimerkiksi asiakaskohtaisesti, jolloin yksittäisen muuttujan arvon muuttamisen vaikutus nähdään välittömästi kokonaishiilijalanjäljessä.
Työn tekemisessä hyödynnettiin erilaisia julkaisuja hiilijalanjäljen määritelmästä ja sen laskennasta. Mitään yleispätevää laskentamallia ei ollut saatavilla tai ne eivät olleet tarkoitukseen sopivia, joten laskujen osalta jouduttiin joiltain osin soveltamaan. Eri materiaalien päästöarvoja kerättiin niiden toimittajilta sekä elektronisista lähteistä.
Hiilijalanjälkilaskurissa on eritelty asfalttiaseman elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt kolmella eri polttoaineella. Laskurissa voi myös vertailla vaahtobitumin ja jäteasfaltin uusiokäytön vaikutusta hiilijalanjälkeen.