Palvelusetelitoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalveluissa
Lindberg, Mia (2015)
Lindberg, Mia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062913760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062913760
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalveluiden palveluseteliasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä ja kehittää palvelusetelitoimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Toisena tavoitteena oli tutkia asiakkaan omien valintojen tekemistä ja niiden toteutumista palvelusetelipalveluissa. Opinnäytetyön toimeksiantajina olivat Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena vuosina 2011 – 2013 Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalveluiden palveluseteliasiakkaille, jotka olivat saaneet palvelua omaishoidon sijaispalveluiden, tuetun kotona asumisen tai tilapäisen kotihoidon palvelusetelillä.
Tutkimusten tulosten mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä yksityisten palvelusetelituottajien tuottamaan palveluun. Vastaajien mielestä palvelusetelipalvelut ovat laadukkaita ja niitä tuottavat yritykset ammattitaitoisia. Kehitettävää oli asiakkaiden ohjauksessa ja neuvonnassa. Eroja eri vuosien ja palveluiden välillä ilmeni vähän. Tuloksista voidaan kuitenkin tehdä se johtopäätös, että asiakastyytyväisyys on kehittynyt myönteisesti. Vastaajat kokivat palvelusetelin lisäävän valinnan mahdollisuuksiaan ja mahdollisuuksia vaikuttaa omiin palveluihin.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen tulevaisuudessa tarvitaan sekä julkista, yksityistä että kolmatta sektoria. Palvelusetelitoiminta on hyvä ja kustannustehokas tapa järjestää palveluita, ja palvelusetelitoimintaa kannattaa lisätä osana palveluiden monituottajamallia.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena vuosina 2011 – 2013 Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalveluiden palveluseteliasiakkaille, jotka olivat saaneet palvelua omaishoidon sijaispalveluiden, tuetun kotona asumisen tai tilapäisen kotihoidon palvelusetelillä.
Tutkimusten tulosten mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä yksityisten palvelusetelituottajien tuottamaan palveluun. Vastaajien mielestä palvelusetelipalvelut ovat laadukkaita ja niitä tuottavat yritykset ammattitaitoisia. Kehitettävää oli asiakkaiden ohjauksessa ja neuvonnassa. Eroja eri vuosien ja palveluiden välillä ilmeni vähän. Tuloksista voidaan kuitenkin tehdä se johtopäätös, että asiakastyytyväisyys on kehittynyt myönteisesti. Vastaajat kokivat palvelusetelin lisäävän valinnan mahdollisuuksiaan ja mahdollisuuksia vaikuttaa omiin palveluihin.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen tulevaisuudessa tarvitaan sekä julkista, yksityistä että kolmatta sektoria. Palvelusetelitoiminta on hyvä ja kustannustehokas tapa järjestää palveluita, ja palvelusetelitoimintaa kannattaa lisätä osana palveluiden monituottajamallia.