Vaatemyymälän visuaalisen markkinoinnin merkitys kuluttajien käyttäytymiseen : Case: Oulun Mick's
Hyvönen, Iiris (2015)
Hyvönen, Iiris
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015063013771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015063013771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kuvata, millaista on vaatemyymälän visuaalinen markkinointi ja mitä merkitystä sillä on kuluttajien käyttäytymiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten oululaisen vaatemyymälän Mick’sin visuaalinen markkinointi toimii, mitä mieltä myymälän asiakkaat siitä ovat ja kuinka sitä voitaisiin kehittää. Visuaalisen markkinoinnin onnistuneisuutta tutkittiin tutkijan oman havainnoinnin, ketjuvisualistin ja Oulun Mick’sin myymälän oman somistajan sekä myymälän asiakkaiden haastatteluiden avulla. Suoritin opinnäytetyötä tehdessäni myös oman työharjoittelujaksoni Mick’sissä keväällä 2015 ja pääsin itse seuraamaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan visuaalista markkinointia myymälän somistajan ohjaamana sekä toimimaan myös asiakaspalvelijan ja myyjän roolissa. Sain tästä opinnäytetyöni tekemisen tueksi kattavan näkemyksen visuaalisen markkinoinnin kokonaisuudesta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu visuaalisen markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen teoriasta sekä niiden soveltamisesta vaatemyymälään. Tietoperustana on käytetty kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä sekä Mick’sin ketjuvisualistin ja Oulun Mick’sin somistajan haastatteluita. Opinnäytetyössäni tuon esille myös työharjoitteluni aikana ilmenneitä visuaalista markkinointia ja kuluttajakäyttäytymistä koskevia huomioita. Työn tutkimusosiossa käsitellään tutkimuksen toteutusta ja saatuja tuloksia. Lopuksi esitetään johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia tutkimustulosten pohjalta. Pohdinnassa arvioidaan tutkimuksen onnistuneisuutta ja esitetään jatkokehitysideoita.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Asiakashaastattelut tehtiin käsin kirjoittaen ja nauhurin avulla Mick’sin myymälässä joulusesongin aikaan. Haastateltavaksi valikoitui satunnaisesti viisi naista ja viisi miestä. Tulokset esitetään haastattelulomakkeen kysymysten mukaisessa järjestyksessä. Haastatteluiden avulla selvitettiin, millainen suhde tutkittavilla on Mick’sin myymälään, mitä mieltä tutkittavat ovat vaatemyymälän sisäisistä ja ulkoisista visuaalisista tekijöistä, miten niitä voisi kehittää ja minkä visuaalisen tekijän merkitys oli merkittävin.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Mick’sin visuaalisen markkinoinnin kokonaisuuteen, mutta myös kehitettävää löytyi. Mick’sin etuja ovat laaja tuotevalikoima, esillepanojen selkeys, henkilökunnan ammattitaitoisuus, sekä hyvä ja yksilöllinen palvelu. Kehitettävää löytyi muun muassa mallinukkejen tuomisesta enemmän esille, henkilökunnan erottuvuudesta myymälän asiakkaista sekä vaatemerkkien ja opasteiden esilletuonnin selkeyttämisestä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu visuaalisen markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen teoriasta sekä niiden soveltamisesta vaatemyymälään. Tietoperustana on käytetty kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä sekä Mick’sin ketjuvisualistin ja Oulun Mick’sin somistajan haastatteluita. Opinnäytetyössäni tuon esille myös työharjoitteluni aikana ilmenneitä visuaalista markkinointia ja kuluttajakäyttäytymistä koskevia huomioita. Työn tutkimusosiossa käsitellään tutkimuksen toteutusta ja saatuja tuloksia. Lopuksi esitetään johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia tutkimustulosten pohjalta. Pohdinnassa arvioidaan tutkimuksen onnistuneisuutta ja esitetään jatkokehitysideoita.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Asiakashaastattelut tehtiin käsin kirjoittaen ja nauhurin avulla Mick’sin myymälässä joulusesongin aikaan. Haastateltavaksi valikoitui satunnaisesti viisi naista ja viisi miestä. Tulokset esitetään haastattelulomakkeen kysymysten mukaisessa järjestyksessä. Haastatteluiden avulla selvitettiin, millainen suhde tutkittavilla on Mick’sin myymälään, mitä mieltä tutkittavat ovat vaatemyymälän sisäisistä ja ulkoisista visuaalisista tekijöistä, miten niitä voisi kehittää ja minkä visuaalisen tekijän merkitys oli merkittävin.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Mick’sin visuaalisen markkinoinnin kokonaisuuteen, mutta myös kehitettävää löytyi. Mick’sin etuja ovat laaja tuotevalikoima, esillepanojen selkeys, henkilökunnan ammattitaitoisuus, sekä hyvä ja yksilöllinen palvelu. Kehitettävää löytyi muun muassa mallinukkejen tuomisesta enemmän esille, henkilökunnan erottuvuudesta myymälän asiakkaista sekä vaatemerkkien ja opasteiden esilletuonnin selkeyttämisestä.