Pasilan transmoderni elämysmaailma : Kohtaamisteollisuus Pasila trendit dynaamisuus kompleksisuus elämys palvelu- ja tuotemaailmat
Heikkinen, V.A.; Heikkanen, Sakariina (2014)
Heikkinen, V.A.
Heikkanen, Sakariina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-6619-65-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-6619-65-1
Tiivistelmä
Tämä Elämysmaailma Pasilaan -ESR-hankkeen esiselvitys kuvaa ja ennakoi Yleisradion Pasilan alueen elämystaloutta ja -maailmoja, asiakasprofiileja ja elämystrendejä. Sisällöntuotannossa on käytetty toimintatutkimuksellisia menetelmiä: dokumenttianalyysiä ja työpajatyöskentelyä. Lisäksi sisältöjä ovat rakentaneet työpajoihimme osallistuneet luovien alojen yritykset, yleläiset ja HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavat restonomiopiskelijat.
Tilojen avaamiseksi on rakentunut seitsemän strategista suositusta, jotka ovat huomisen asiakkaan tutkiminen, oppimisen vaikuttavuus, ansainnan ja tuottojen parantaminen, hyödyllisten partnerien valinta, innovaatioalustana toimiminen, strategiset avaukset ja kestävä suunnannäyttäminen. Pasilan alueelle on muodostumassa elämys- ja kokousmatkailun keskittymä, niin sanottu kohtaamistalous eli sosiaaliteollisuus, johon kuuluvat matkakohteet, kokous- ja kongressitalot, oppilaitokset, Hartwall Areena ynnä muut liikunta-, kulttuuri- ja kauppakeskukset.
Pasilan elämysmaailmojen onkin erottauduttava, sillä kilpailu elämyksiä etsivästä kuluttajasta kiristyy ja palvelutarjonta lisääntyy. Tilojen käyttäjät ja yleisöt muodostuvat tavallisista kuluttajista, digikuluttajista, lapsiperheistä ja nuorista. Elämys- ja mediakulutustrendit fragmentoituvat entisestään.
Tilojen käyttäjät ja yleisöt asettavat aina etusijalle henkilökohtaiset tarpeensa (ajantäyttö, vapaa-aika, ymmärrettävä kokonaisuus, hinta, perusruoka ja juoma)
sekä toissijaisesti yhteisölliset osallistumistarpeensa. Tilojen kokemuksellinen ja mediallinen kasvatustehtävä korostuu.
Pasilan elämysmaailmojen on tarjottava multipalveluja. Tilojen on oltava fyysisiä ja virtuaalisia. Niiden pitää kannustaa asiakkaitaan vahvoihin emotionaalisiin kohtaamisiin. Suunnittelussa täytyy ottaa huomioon kulloisetkin trendit.
Alueelle syntyy runsaasti erilaisia tapahtumia. Yhtenäistä struktuuria ja toimintamallia ei ole. Syntyy kohtaamiskohde, jota ilmentää julkissektorin, yksityissektorin ja kolmannen sektorin partnerius, viestinnällisyys ja kokemuksellisuus. Keskeistä on transmodernismi eli kestävyys, ekologisuus ja yhteisöllisyys.
Tilojen avaamiseksi on rakentunut seitsemän strategista suositusta, jotka ovat huomisen asiakkaan tutkiminen, oppimisen vaikuttavuus, ansainnan ja tuottojen parantaminen, hyödyllisten partnerien valinta, innovaatioalustana toimiminen, strategiset avaukset ja kestävä suunnannäyttäminen. Pasilan alueelle on muodostumassa elämys- ja kokousmatkailun keskittymä, niin sanottu kohtaamistalous eli sosiaaliteollisuus, johon kuuluvat matkakohteet, kokous- ja kongressitalot, oppilaitokset, Hartwall Areena ynnä muut liikunta-, kulttuuri- ja kauppakeskukset.
Pasilan elämysmaailmojen onkin erottauduttava, sillä kilpailu elämyksiä etsivästä kuluttajasta kiristyy ja palvelutarjonta lisääntyy. Tilojen käyttäjät ja yleisöt muodostuvat tavallisista kuluttajista, digikuluttajista, lapsiperheistä ja nuorista. Elämys- ja mediakulutustrendit fragmentoituvat entisestään.
Tilojen käyttäjät ja yleisöt asettavat aina etusijalle henkilökohtaiset tarpeensa (ajantäyttö, vapaa-aika, ymmärrettävä kokonaisuus, hinta, perusruoka ja juoma)
sekä toissijaisesti yhteisölliset osallistumistarpeensa. Tilojen kokemuksellinen ja mediallinen kasvatustehtävä korostuu.
Pasilan elämysmaailmojen on tarjottava multipalveluja. Tilojen on oltava fyysisiä ja virtuaalisia. Niiden pitää kannustaa asiakkaitaan vahvoihin emotionaalisiin kohtaamisiin. Suunnittelussa täytyy ottaa huomioon kulloisetkin trendit.
Alueelle syntyy runsaasti erilaisia tapahtumia. Yhtenäistä struktuuria ja toimintamallia ei ole. Syntyy kohtaamiskohde, jota ilmentää julkissektorin, yksityissektorin ja kolmannen sektorin partnerius, viestinnällisyys ja kokemuksellisuus. Keskeistä on transmodernismi eli kestävyys, ekologisuus ja yhteisöllisyys.