TVT-osaamisen kehittämismalli : Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä
Kantola, Jarkko (2015)
Kantola, Jarkko
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062913748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062913748
Tiivistelmä
Organisaation voimavarana on osaava henkilöstö, joka vaatii henkilöstöjohtamista liiketoimintastrategian toteutumiseksi. Henkilöstöjohtamisen tulokset oikein valitun henkilöstöpolitiikan seurauksena pitkällä aikavälillä tuottavat organisaation henkilöstölle osaamisen kasvua. Sidosryhmien odotukset ja ympäristön tilannetekijät ohjaavat organisaation henkilöstöpolitiikan valintoja. Osaamisen kehittäminen on prosessi, jossa henkilöstön osaaminen tunnistetaan, arvioidaan sekä vertaillaan tulevaisuuden tarpeisiin organisaatiossa. Oikein toimivalla järjestelmällä voidaan osaamista mitata, arvioida, kehittää ja palkita.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymälle tieto- ja viestintätekniikan osaamisen kehittämismalli, joka huomioi tieto- ja viestintätekniikan strategian organisaatio- ja yhteiskunnallisella tasolla. Kehittämistehtävässä tutkittiin tieto- ja viestintätekniikan osaamistarpeita yli ammattiryhmien sekä miten osaamisen kartoitus ilmeni organisaatiolle kvantitatiivisena ja yksilölle kvalitatiivisena. Tutkimukseen valittiin kolmen ammattiryhmän työntekijöitä 17 ja esimiehiä 4 ja tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen survey-tutkimusta ja kvalitatiivisen tutkimuksen henkilökohtaisia haastatteluja.
Kehittämistyön tuloksena syntyi malli tieto- ja viestintätekniikan osaamisen kartoittamiseksi ja seuraamiseksi Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymälle. Tutkimus osoitti, että ammattialojen välillä on tieto- ja viestintätekniikan osaamisalueissa selviä eroja osaamisvaatimuksissa sekä osaamistarpeissa. Kartoituksesta löytyi organisaatiolle tilastollinen raportti sekä työntekijälle laadullinen asiakirja osaamisen nykytilasta. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että jokainen ammattiala tarvitsee oman tieto- ja viestintätekniikan osaamisaluemäärityksen, jota pitää päivittää organisaation strategiakauden aikana vastaamaan sen hetken osaamisvaatimuksia.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymälle tieto- ja viestintätekniikan osaamisen kehittämismalli, joka huomioi tieto- ja viestintätekniikan strategian organisaatio- ja yhteiskunnallisella tasolla. Kehittämistehtävässä tutkittiin tieto- ja viestintätekniikan osaamistarpeita yli ammattiryhmien sekä miten osaamisen kartoitus ilmeni organisaatiolle kvantitatiivisena ja yksilölle kvalitatiivisena. Tutkimukseen valittiin kolmen ammattiryhmän työntekijöitä 17 ja esimiehiä 4 ja tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen survey-tutkimusta ja kvalitatiivisen tutkimuksen henkilökohtaisia haastatteluja.
Kehittämistyön tuloksena syntyi malli tieto- ja viestintätekniikan osaamisen kartoittamiseksi ja seuraamiseksi Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymälle. Tutkimus osoitti, että ammattialojen välillä on tieto- ja viestintätekniikan osaamisalueissa selviä eroja osaamisvaatimuksissa sekä osaamistarpeissa. Kartoituksesta löytyi organisaatiolle tilastollinen raportti sekä työntekijälle laadullinen asiakirja osaamisen nykytilasta. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että jokainen ammattiala tarvitsee oman tieto- ja viestintätekniikan osaamisaluemäärityksen, jota pitää päivittää organisaation strategiakauden aikana vastaamaan sen hetken osaamisvaatimuksia.