Monikanavamarkkinointi : Case: Avalonin joulukalenteri
Mettovaara, Joni (2015)
Mettovaara, Joni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713512
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Avalon Oy:lle, joka on vuonna 1994 perustettu markkinointi-viestintätoimisto. Toimeksiantaja toteutti vuonna 2014 digitaalisen joulukalenterin, jossa opinnäytetyön tekijä toimi teknisenä toteuttajana. Joulukalenterin tavoitteena oli lisätä asiakkaiden tietoutta markkinoinnin eri osa-alueista, kasvattaa Avalonin tunnettuutta yleisesti sekä kerätä toimeksiantajalle markkinointirekisteriä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin markkinoinnin eri osa-alueisiin: display-mainontaan, printtimainontaan, sosiaalinen mediaan ja ennen kaikkea sähköpostimark-kinointiin. Työssä kerrotaan myös osoitteiston hankinnasta eri kanavien kautta, perso-noinnista ja asiakastiedon rikastamisesta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville mikä käytetyistä digitaalisen markkinoinnin kanavista oli toiminut parhaiten. Tuloksissa tarkasteltiin sähköpostin, laskeutumissivun ja sosiaalisen median analytiikkaa. Tutkimuksen pohjalta syntyi raportti joulukalenterin analytiikasta. Raportissa käy ilmi säh-köpostien lähetys- ja avausmäärät sekä laskeutumissivun kävijämäärät ja kanavat. Näitä tietoja voidaan hyödyntää yrityksen omassa sekä asiakkaiden markkinoinnissa. Johtopäätöksissä käydään läpi kalenterin onnistumiset ja kehitysideat.