Asiakasymmärrys muotoiluyrityksessä - ideoita asiakasyhteistyön kehittämiseen : Case: Piirre Collective
Lommi, Annika (2015)
Lommi, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613440
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Piirre Collectiven asiakkaiden käsityksiä asiakasyhteistyöstä. Tavoitteena oli syventää asiakasymmärrystä sekä kehittää haastattelun pohjalta ideoita asiakastiedon hankinnan ja yhteydenpidon parantamiseksi.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavaksi valittiin kaksi asiakasyritystä, joiden molempien edustajat haastateltiin neljän tutkimusongelmalle keskeisimmän teeman pohjalta. Haastatteluista toinen toteutettiin tapaamisessa kasvotusten ja toinen puhelimitse. Molemmat haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen ne hyväksytettiin haastateltavilla.
Aineisto analysoitiin ryhmittelemällä se teemojen mukaisesti. Tuloksien analysoinnissa tukeuduttiin palvelumuotoilun teoreettiseen tietoperustaan.
Tutkimuksen tuloksina asiakasymmärryksen kehittämisessä todettiin hyvinä keinoina vuorovaikutteiset yhteistyön muodot ja asiakkaan osallistaminen suunnitteluprosessiin. Haastattelujen tuloksina saatiin kahden asiakasyrityksen edustajan käsityksiä asiakasyhteistyöstä. Niiden pohjalta kehitettiin työkalut asiakastiedon hankintaan ja yhteydenpidon parantamiseen.
Tutkimuksen tuotoksina syntyneiden työkalujen käyttöönotto ja seuranta on jätetty seuraavan tutkimuksen kohteeksi.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavaksi valittiin kaksi asiakasyritystä, joiden molempien edustajat haastateltiin neljän tutkimusongelmalle keskeisimmän teeman pohjalta. Haastatteluista toinen toteutettiin tapaamisessa kasvotusten ja toinen puhelimitse. Molemmat haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen ne hyväksytettiin haastateltavilla.
Aineisto analysoitiin ryhmittelemällä se teemojen mukaisesti. Tuloksien analysoinnissa tukeuduttiin palvelumuotoilun teoreettiseen tietoperustaan.
Tutkimuksen tuloksina asiakasymmärryksen kehittämisessä todettiin hyvinä keinoina vuorovaikutteiset yhteistyön muodot ja asiakkaan osallistaminen suunnitteluprosessiin. Haastattelujen tuloksina saatiin kahden asiakasyrityksen edustajan käsityksiä asiakasyhteistyöstä. Niiden pohjalta kehitettiin työkalut asiakastiedon hankintaan ja yhteydenpidon parantamiseen.
Tutkimuksen tuotoksina syntyneiden työkalujen käyttöönotto ja seuranta on jätetty seuraavan tutkimuksen kohteeksi.