Organisaatiomuutokseen suhtautuminen : Kokemuksia ja odotuksia PKSSK:n Logistiset palvelut -vastuualueen perustamisesta
Partio, Maria (2015)
Partio, Maria
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613471
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin logistiikkahenkilöstön suhtautumista Logistiset palvelut -vastuualueen perustamiseen liittyvään organisaatiomuutokseen. Suhtautumista kartoitettiin selvittämällä työntekijöiden kokemuksia, tuntemuksia, odotuksia ja toiveita ennen organisaatiomuutoksen voimaantuloa vuoden 2015 alusta. Edellä mainittuja asioita peilattiin muutosjohtamisen ja organisaatiomuutosten teoriaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli saattaa henkilöstön näkemykset esimiestason tietoon, jotta ne voitaisiin huomioida muutoksen johtamisessa, toteuttamisessa ja onnistumisen seurannassa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin koko logistiikkahenkilöstölle suunnatulla postikyselyllä ennen organisaatiomuutoksen toteutusta vuoden 2014 lopussa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin, muun muassa luokittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että logistiikkahenkilöstö ja esimiestaso ovat organisaatiomuutoksen työstämisessä menossa eri vaiheissa. Työntekijät suhtautuvat muutokseen eri tavoin, mistä johtuen sisäisen muutosprosessin yksilöllinen huomioiminen on tärkeää. Työntekijöiden kokemuksen mukaan muutosviestintä ei ole ollut riittävää, mikä heijastui moniin kyselyssä kartoitettuihin asioihin. Yksi tutkimuksen tärkeimpiä havaintoja onkin muutosviestinnän tärkeys muutostilanteiden yhteydessä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin koko logistiikkahenkilöstölle suunnatulla postikyselyllä ennen organisaatiomuutoksen toteutusta vuoden 2014 lopussa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin, muun muassa luokittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että logistiikkahenkilöstö ja esimiestaso ovat organisaatiomuutoksen työstämisessä menossa eri vaiheissa. Työntekijät suhtautuvat muutokseen eri tavoin, mistä johtuen sisäisen muutosprosessin yksilöllinen huomioiminen on tärkeää. Työntekijöiden kokemuksen mukaan muutosviestintä ei ole ollut riittävää, mikä heijastui moniin kyselyssä kartoitettuihin asioihin. Yksi tutkimuksen tärkeimpiä havaintoja onkin muutosviestinnän tärkeys muutostilanteiden yhteydessä.