Alternative approaches in teaching first-aid skills for adolescents
Apajalahti, Mia; Ojaranta, Mira; Gachari, Nyambura (2015)
Apajalahti, Mia
Ojaranta, Mira
Gachari, Nyambura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli opettaa kahdeksasluokkalaisille hyödyllisiä ensiaputaitoja ja saada nuoret kiinnostumaan ensiaputaidoista, jotta he jatkaisivat näiden taitojen hiomista myös tulevaisuudessa. Tarkoituksena oli myös osoittaa näiden taitojen opettamisen tärkeys kyseiselle ikäryhmälle. Tavoitteenamme tälle oppimiselle oli tutkia erilaisia opetusmenetelmiä.
Teoreettinen pohja koostuu eri onnettomuuksista ja sairauksista, jotka suurella todennäköisyydellä voisivat olla aiheita ensiavulle tälle ikäryhmälle. Teoreettinen osuus sisältää tietoa kahdeksasluokkalaisten kehitysvaiheesta, ensiavun opetuksesta Suomen perusopetuksessa, tietoa mitä toimenpiteitä tulee tehdä kyseisissä ensiaputilanteissa, opetusmenetelmiä ja sairaanhoitajan roolista terveyden edistämisessä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Ensiaputunti suunniteltiin etukäteen ja arvioitiin jälkikäteen. Arviointi suunniteltiin tapahtuvan kyselylomakkeen avulla. Lomake suunniteltiin etukäteen vastaamaan kysymyksiä koskien opetusmenetelmää, oppilaiden ensiaputaitojen tasoa ja opinnäytetyön aiheen hyödyllisyyttä. Kyselylomakkeen vastaukset analysoitiin.
Kolmetoista- ja neljätoistavuotiaiden nuorten ensiaputaso sekä yhden ensiaputunnin merkitys kyseisen tietotaidon kohentamiseksi lukeutuvat tämän opinnäytetyön löydöksiin. Opinnäytetyön myötä selviää mitkä ensiaputilanteet ovat tuttuja, ja vastaavasti mitkä tilanteet eivät ole, kyseiselle ikäryhmälle. Lisäksi selviää mitä taitoja nuoret itse pitävät hyödyllisinä.
Teoreettinen pohja koostuu eri onnettomuuksista ja sairauksista, jotka suurella todennäköisyydellä voisivat olla aiheita ensiavulle tälle ikäryhmälle. Teoreettinen osuus sisältää tietoa kahdeksasluokkalaisten kehitysvaiheesta, ensiavun opetuksesta Suomen perusopetuksessa, tietoa mitä toimenpiteitä tulee tehdä kyseisissä ensiaputilanteissa, opetusmenetelmiä ja sairaanhoitajan roolista terveyden edistämisessä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Ensiaputunti suunniteltiin etukäteen ja arvioitiin jälkikäteen. Arviointi suunniteltiin tapahtuvan kyselylomakkeen avulla. Lomake suunniteltiin etukäteen vastaamaan kysymyksiä koskien opetusmenetelmää, oppilaiden ensiaputaitojen tasoa ja opinnäytetyön aiheen hyödyllisyyttä. Kyselylomakkeen vastaukset analysoitiin.
Kolmetoista- ja neljätoistavuotiaiden nuorten ensiaputaso sekä yhden ensiaputunnin merkitys kyseisen tietotaidon kohentamiseksi lukeutuvat tämän opinnäytetyön löydöksiin. Opinnäytetyön myötä selviää mitkä ensiaputilanteet ovat tuttuja, ja vastaavasti mitkä tilanteet eivät ole, kyseiselle ikäryhmälle. Lisäksi selviää mitä taitoja nuoret itse pitävät hyödyllisinä.