Laadukas asiakaspalvelu kilpailuetuna : Pienkoneosasto J. Kärkkäinen Oy
Eskola, Heli (2015)
Eskola, Heli
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat asiakaspalvelutilanteen laadukkuuteen ja luoda J. Kärkkäinen Oy:n pienkoneosastolle toimintaohje laadukkaan asiakaspalvelutilanteen luomiseen. Aihe rajattiin koskemaan vain kasvokkain käytävää asiakaspalvelua Ylivieskan pienkonemyymälässä. Asiakaspalvelulla tässä työssä tarkoitettiin asiakaspalvelutilannetta, jossa myyjä ja asiakas kohtaavat.
Teoriaosuudessa on tarkasteltu huippumyyjän ominaisuuksia ja erilaisia asiakaspalvelutyyppejä. Lisäksi on käsitelty tekijöitä, joita asiakkaat arvostavat laadukkaassa asiakaspalvelutilanteessa, asiakastyyppejä sekä asiakkaan ostoprosessia. Lopuksi on esitelty myyntiprosessi ja siihen kuuluvia menettelytapoja sekä kokonaislaatua kilpailutekijänä. Kokonaislaatu muodostuu odotetusta laadusta ja koetusta laadusta. Tähän tietoon pohjautuen on laadittu kyselylomake J. Kärkkäinen Oy:n Ylivieskan pienkoneosaston asiakkaille ja henkilökunnalle.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Toukokuun alussa reilun viikon ajan asiakkailla ja henkilökunnalla on ollut mahdollisuus vastata tähän paperikyselyyn. Tutkimustulokset on käsitelty empiirisessä osiossa, mutta vastauksien vähäisen määrän vuoksi niitä ei ole käytetty kehitystyökaluna toimintaohjeessa, vaan ohje on laadittu etupäässä teoriaosuuteen pohjautuen.
Huippumyyjän takaavaa geeniä ei ihmisestä löydy, vaan kysymys on asiakaspalvelutyössä olevien vahvuuksien ja osaamisen jatkuvaa ja elinikäistä kehittämistä. Tähän haasteeseen vastaa laadittu toimintaohje, joka on työn liitteenä.
Teoriaosuudessa on tarkasteltu huippumyyjän ominaisuuksia ja erilaisia asiakaspalvelutyyppejä. Lisäksi on käsitelty tekijöitä, joita asiakkaat arvostavat laadukkaassa asiakaspalvelutilanteessa, asiakastyyppejä sekä asiakkaan ostoprosessia. Lopuksi on esitelty myyntiprosessi ja siihen kuuluvia menettelytapoja sekä kokonaislaatua kilpailutekijänä. Kokonaislaatu muodostuu odotetusta laadusta ja koetusta laadusta. Tähän tietoon pohjautuen on laadittu kyselylomake J. Kärkkäinen Oy:n Ylivieskan pienkoneosaston asiakkaille ja henkilökunnalle.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Toukokuun alussa reilun viikon ajan asiakkailla ja henkilökunnalla on ollut mahdollisuus vastata tähän paperikyselyyn. Tutkimustulokset on käsitelty empiirisessä osiossa, mutta vastauksien vähäisen määrän vuoksi niitä ei ole käytetty kehitystyökaluna toimintaohjeessa, vaan ohje on laadittu etupäässä teoriaosuuteen pohjautuen.
Huippumyyjän takaavaa geeniä ei ihmisestä löydy, vaan kysymys on asiakaspalvelutyössä olevien vahvuuksien ja osaamisen jatkuvaa ja elinikäistä kehittämistä. Tähän haasteeseen vastaa laadittu toimintaohje, joka on työn liitteenä.