Subscription-based music streaming services and digital marketing : Exploring consumer engagement through values
Määttänen, Emilia (2015)
Määttänen, Emilia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013117
Tiivistelmä
Digitaalisen teknologian kehitys on muuttanut kuluttajien kulutustottumuksia ympäri maailmaa, myös musiikin parissa. Musiikin digitaaliset palvelut, kuten suoratoistopalvelut, tarjoavat kuluttajille lisensoitua musiikin kuuntelua niin mainoksilla pyörivien kuin myös maksullisten palveluiden muodossa. Tällä hetkellä maksullisten palveluiden käyttäjät ovat kuitenkin vähässä muun muassa Suomessa.
Tämä opinnäytetyö keskittyi tutkimaan mitä ominaisuuksia kuluttajat arvostavat maksullisissa suoratoistopalveluissa ja mikä saa heidät maksamaan näistä palveluista. Musiikkituottajat, International Federation of Phonographic Industryn alajärjestö Suomessa, pyrkii tukemaan musiikin tekijöitä ja innostamaan musiikin kuuntelijoita käyttämään suoratoistopalveluita. Tähän liittyen he ovat luoneet Musiikin puolesta -konseptin, joka pyrkii sitouttamaan kuluttajia käyttämään etenkin maksullisia suoratoistopalveluita. Pohjautuen kuluttajien arvoihin maksullisista suoratoistopalveluista tutkimus pyrki löytämään ratkaisuja myös Musiikin puolesta -kampanjan digitaaliseen markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista menetelmää kyselytutkimuksen muodossa. Kysymykset kohdistettiin 16–54-vuotiaille suomalaisille musiikin kuluttajille Google Forms -alustan kautta. Tämän lisäksi datan analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Excel -taulukointiohjelmaa. Näiden avulla tutkittiin etenkin eri kuluttajaryhmien mielipiteitä tietyistä kysymyksistä, jotka koettiin tärkeimmiksi tutkimuskysymyksiin nähden.
Kuluttajien arviot maksullisista suoratoistopalveluista keskittyivät niin laajaan musiikkikatalogiin kuin myös rajattoman käytön mahdollisuuksiin. Tulokset nostivat esille mielipiteitä esimerkiksi kuluttajilta, jotka käyttävät pääsääntöisesti maksullisia suoratoistopalveluita sekä kuluttajilta, joilla on lähinnä käytössään ilmainen versio. Näiden yhdistämisessä Musiikin puolesta -konseptiin word-of-mouth-viestintä koettiin tärkeäksi kehityskohdaksi Musiikin puolesta -kampanjassa.
Tämä opinnäytetyö keskittyi tutkimaan mitä ominaisuuksia kuluttajat arvostavat maksullisissa suoratoistopalveluissa ja mikä saa heidät maksamaan näistä palveluista. Musiikkituottajat, International Federation of Phonographic Industryn alajärjestö Suomessa, pyrkii tukemaan musiikin tekijöitä ja innostamaan musiikin kuuntelijoita käyttämään suoratoistopalveluita. Tähän liittyen he ovat luoneet Musiikin puolesta -konseptin, joka pyrkii sitouttamaan kuluttajia käyttämään etenkin maksullisia suoratoistopalveluita. Pohjautuen kuluttajien arvoihin maksullisista suoratoistopalveluista tutkimus pyrki löytämään ratkaisuja myös Musiikin puolesta -kampanjan digitaaliseen markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista menetelmää kyselytutkimuksen muodossa. Kysymykset kohdistettiin 16–54-vuotiaille suomalaisille musiikin kuluttajille Google Forms -alustan kautta. Tämän lisäksi datan analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Excel -taulukointiohjelmaa. Näiden avulla tutkittiin etenkin eri kuluttajaryhmien mielipiteitä tietyistä kysymyksistä, jotka koettiin tärkeimmiksi tutkimuskysymyksiin nähden.
Kuluttajien arviot maksullisista suoratoistopalveluista keskittyivät niin laajaan musiikkikatalogiin kuin myös rajattoman käytön mahdollisuuksiin. Tulokset nostivat esille mielipiteitä esimerkiksi kuluttajilta, jotka käyttävät pääsääntöisesti maksullisia suoratoistopalveluita sekä kuluttajilta, joilla on lähinnä käytössään ilmainen versio. Näiden yhdistämisessä Musiikin puolesta -konseptiin word-of-mouth-viestintä koettiin tärkeäksi kehityskohdaksi Musiikin puolesta -kampanjassa.