Simulaatio teho- ja perioperatiivisen hoitotyön opetusmetodina sairaanhoitajan koulutuksessa
Turunen, Sami; Miettinen, Lippo; Rannanjärvi, Aleksi (2015)
Turunen, Sami
Miettinen, Lippo
Rannanjärvi, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kahdeksan simulaatioharjoitetta, Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulun teho- ja perioperatiivisen hoitotyön asiantuntijuuden syventämisen opintojaksolle, lisäksi simulaatioharjoitteiden tarkoituksena oli kehittää kyseisen opintojakson sisältöä. Simulaatioharjoitteiden avulla opiskelijat saavat paremmat valmiudet harjoitteluun ja potilaiden hoitamiseen peri- ja tehohoitotyön ympäristöissä. Opinnäytetyön tuotoksena olivat simulaatioharjoitteet, sekä simulaatioharjoitteisiin liittyvä teoriaosuus. Valmis opinnäytetyö on jatkossa osana opetusmateriaalia hoitotyön asiantuntijuuden syventävissä opinnoissa. Opinnäytetyömme kohderyhmä oli teho- ja perioperatiiviseen hoitotyöhön syventyvät sairaanhoitajaopiskelijat.
Opinnäytetyömme teoriaosuuden sisältö koostuu nykypäivän sairaanhoitajan koulutuksesta, teho- ja perioperatiivisesta hoitotyöstä sekä simulaatiosta opetusmetodina. Teoriaosuuden jälkeen esitellään yksityiskohtaisesti kahdeksan simulaatioharjoitetta. Simulaatioharjoitteissa on kuvattu työelämässä kohtaamiamme hoitotyön tilanteita. Simulaatioharjoitteiden perusteena käytettiin ABCDE- mallia sekä sairaanhoitajan osaamisalueita. Kaikki simulaatioharjoitteet perustuvat tutkittuun tietoon, hyväksi koettuihin käytänteisiin ja kokemusperäiseen tietoon.
Simulaatioharjoitteet on kuvattu opinnäytetyössämme nimillä: elvytys, prone eli potilaan kääntö vatsamakuutukseen, hengitysvaikeus, sisäinen verenvuoto, raportointi ISBAR- mallilla, lääkehoidon turvallinen toteuttaminen CV-katetri kautta, potilaan neurologian karkea arvioiminen ja MET- ryhmän kutsuminen. Simulaatioharjoitteet rakentuvat harjoitteen kulun kuvauksesta, harjoitteen tavoitteista sekä harjoitteen perustana toimivasta teoriaosuudesta. Simulaatioharjoitteiden tarkoituksena on kehittää syventävän vaiheen opiskelijoiden valmiuksia toimia sairaanhoitajina.
Opinnäytetyömme teoriaosuuden sisältö koostuu nykypäivän sairaanhoitajan koulutuksesta, teho- ja perioperatiivisesta hoitotyöstä sekä simulaatiosta opetusmetodina. Teoriaosuuden jälkeen esitellään yksityiskohtaisesti kahdeksan simulaatioharjoitetta. Simulaatioharjoitteissa on kuvattu työelämässä kohtaamiamme hoitotyön tilanteita. Simulaatioharjoitteiden perusteena käytettiin ABCDE- mallia sekä sairaanhoitajan osaamisalueita. Kaikki simulaatioharjoitteet perustuvat tutkittuun tietoon, hyväksi koettuihin käytänteisiin ja kokemusperäiseen tietoon.
Simulaatioharjoitteet on kuvattu opinnäytetyössämme nimillä: elvytys, prone eli potilaan kääntö vatsamakuutukseen, hengitysvaikeus, sisäinen verenvuoto, raportointi ISBAR- mallilla, lääkehoidon turvallinen toteuttaminen CV-katetri kautta, potilaan neurologian karkea arvioiminen ja MET- ryhmän kutsuminen. Simulaatioharjoitteet rakentuvat harjoitteen kulun kuvauksesta, harjoitteen tavoitteista sekä harjoitteen perustana toimivasta teoriaosuudesta. Simulaatioharjoitteiden tarkoituksena on kehittää syventävän vaiheen opiskelijoiden valmiuksia toimia sairaanhoitajina.