Hyvinkääläisten yhdistysten mielikuvia Rantasipi Sveitsistä
Markus, Noora (2015)
Markus, Noora
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013073
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Hyvinkään alueella toimivien yhdistysten toimintaa ohjaavia seikkoja. Tutkimuskysymyksenä on, miksi hyvinkääläiset yhdistykset eivät käytä Rantasipi Sveitsin palveluja tarpeisiinsa. Alakysymyksinä ovat, minkälainen mielikuva yhdistyksillä on Rantasipi Sveitsistä ja vaikuttaako tuo mielikuva mahdollisesti palveluntarjoajan valintaa tehdessä. Aihe rajattiin koskemaan vain Hyvinkään alueella toi-mivia yhdistyksiä, jotka käyttävät Hyvinkään alueen palveluntarjoajia.
Työ on tehty toimeksiantona Hyvinkäällä sijaitsevalle Restel-konserniin kuuluvalle kokous-hotelli Rantasipi Sveitsille. Hotelli sijaitsee Sveitsin luonnonpuiston vieressä vajaan kahden kilometrin päässä keskustasta.
Tietoperustassa käsitellään aluksi maineen ja mielikuvan rakentumista ja mitä termejä nii-den ympärillä käytetään. Lisäksi tietoperustassa käsitellään asiakaskäyttäytymisprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kolmas tietoperustan osio käsittelee yhdistysten toimintaa.
Tutkimus koostuu kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvalitatiivinen valittiin täydentämään kvantitatiivista. Aluksi yhdistyksille lähetettiin sähköpostikysely Webropol-ohjelman avulla. Kysely lähetettiin helmikuussa 2015. Kyselyn vastausten pohjalta valittiin kaksi haastateltavaa eri yhdistyksistä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina maalis-kuussa 2015. Haastatteluissa esitettiin tarkentavia kysymyksiä sähköpostikyselyn vastaus-ten pohjalta. Haastattelujen tavoitteena oli saada selville, että jos mielikuva on huono, onko sillä negatiivinen vaikutus palveluntarjoajan valinnassa. Jos taas mielikuva on hyvä, miksi sellainen yhdistys ei käytä Rantasipi Sveitsiä tarpeisiinsa.
Lopputuloksena voidaan todeta, että suurimmat tekijät, jotka vaikuttavat yhdistysten palve-luntarjoajan valintaan ovat markkinointi ja raha. Suurella osalla yhdistyksistä mielikuva on hyvä tai keskinkertainen. Mielikuva vaikuttaa palveluntarjoajan valintaan useilla yhdistyksil-lä, mutta suurempia ongelmia ovat markkinointi, taloudellinen tilanne ja tarpeiden kohtaami-nen. Yhdistykset eivät siis käytä Rantasipi Sveitsiä, koska he eivät tiedä sen tarjonnasta, eivät tarvitse sen palveluja tai eivät ole taloudellisesti tarpeeksi kyvykkäitä käyttämään sitä. Rantasipi Sveitsi voisi myös kehittää omia palvelujaan kohtaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.
Työ on tehty toimeksiantona Hyvinkäällä sijaitsevalle Restel-konserniin kuuluvalle kokous-hotelli Rantasipi Sveitsille. Hotelli sijaitsee Sveitsin luonnonpuiston vieressä vajaan kahden kilometrin päässä keskustasta.
Tietoperustassa käsitellään aluksi maineen ja mielikuvan rakentumista ja mitä termejä nii-den ympärillä käytetään. Lisäksi tietoperustassa käsitellään asiakaskäyttäytymisprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kolmas tietoperustan osio käsittelee yhdistysten toimintaa.
Tutkimus koostuu kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvalitatiivinen valittiin täydentämään kvantitatiivista. Aluksi yhdistyksille lähetettiin sähköpostikysely Webropol-ohjelman avulla. Kysely lähetettiin helmikuussa 2015. Kyselyn vastausten pohjalta valittiin kaksi haastateltavaa eri yhdistyksistä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina maalis-kuussa 2015. Haastatteluissa esitettiin tarkentavia kysymyksiä sähköpostikyselyn vastaus-ten pohjalta. Haastattelujen tavoitteena oli saada selville, että jos mielikuva on huono, onko sillä negatiivinen vaikutus palveluntarjoajan valinnassa. Jos taas mielikuva on hyvä, miksi sellainen yhdistys ei käytä Rantasipi Sveitsiä tarpeisiinsa.
Lopputuloksena voidaan todeta, että suurimmat tekijät, jotka vaikuttavat yhdistysten palve-luntarjoajan valintaan ovat markkinointi ja raha. Suurella osalla yhdistyksistä mielikuva on hyvä tai keskinkertainen. Mielikuva vaikuttaa palveluntarjoajan valintaan useilla yhdistyksil-lä, mutta suurempia ongelmia ovat markkinointi, taloudellinen tilanne ja tarpeiden kohtaami-nen. Yhdistykset eivät siis käytä Rantasipi Sveitsiä, koska he eivät tiedä sen tarjonnasta, eivät tarvitse sen palveluja tai eivät ole taloudellisesti tarpeeksi kyvykkäitä käyttämään sitä. Rantasipi Sveitsi voisi myös kehittää omia palvelujaan kohtaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.