Liiketalouden ja kulttuurialan opettajien omassa työssään kokema työn kuormittavuus
Tenhunen, Maria (2015)
Tenhunen, Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912904
Tiivistelmä
OAJ tutkii säännöllisesti järjestön jäsenien työhyvinvointia. Viimeisin työolobarometrikyselyn tehtiin syksyllä 2013 ja tuloksista oli havaittavissa, että opettajilla on työssä jaksaminen kovilla mm. epäselvän työnkuvan ja kasvaneiden vaatimusten sekä ajan riittämättömyyden vuoksi. OAJ:hin kuuluva SKO – Suomen kauppa- ja kulttuuriopettajat yhdistys halusi tutkia tar-kemmin, minkälaiset tekijät kuormittavat liiketalouden ja kulttuurialan opettajia tällä hetkellä.
Tutkimus oli empiirinen tutkimus ja tutkimuksen viitekehys muodostui työhyvinvointia ja työn kuormitus- ja stressitekijöitä sekä hyvän esimiestyön merkitystä kuvaavista teemoista. Tutki-muksen tuloksien analysoinnissa on käytetty työn kuormittavuustekijöitä tutkivia Karasekin ja Siegristin malleja apuna.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimuksen koh-deryhmä oli SKO:n jäseninä olevat liiketalouden ja kulttuurialan opettajat. Tutkimusaineiston keräämisestä varten toteutettiin kohderyhmälle keväällä 2015 kyselytutkimus standardoitua kyselylomaketta hyödyntäen. Tutkimuksen otanta oli 2 582 SKO:n jäsentä ja kyselyn vasta-usprosentti oli 17,2 %.
Tutkimus osoitti, että opettajia kuormittaa tällä hetkellä eniten ajan puute ja tekemättömät työt. Myös omaan työhön tai työympäristöön liittyvät muutokset kuormittavat opettajia. Opettajat kohtaavat myös epärealistisia tavoitteita, joihin voi olla vaikea päästä. Työn ja vapaa-ajan hämärtyminen oli yksi esiin noussut huolestuttava tekijä.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että opettajien pitäisi pystyä vaikut-tamaan enemmän työn sisältöön ja sen toteutukseen. Opettajia tulisi kuunnella enemmän päätöksen teossa. Hyvään lähimiestyöhön tulisi panostaa enemmän, jotta opettajia kohtaavia työn kuormitustekijöitä voidaan ehkäistä tai niihin voidaan puuttua varhaisessa vaiheessa.
Tutkimus oli empiirinen tutkimus ja tutkimuksen viitekehys muodostui työhyvinvointia ja työn kuormitus- ja stressitekijöitä sekä hyvän esimiestyön merkitystä kuvaavista teemoista. Tutki-muksen tuloksien analysoinnissa on käytetty työn kuormittavuustekijöitä tutkivia Karasekin ja Siegristin malleja apuna.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimuksen koh-deryhmä oli SKO:n jäseninä olevat liiketalouden ja kulttuurialan opettajat. Tutkimusaineiston keräämisestä varten toteutettiin kohderyhmälle keväällä 2015 kyselytutkimus standardoitua kyselylomaketta hyödyntäen. Tutkimuksen otanta oli 2 582 SKO:n jäsentä ja kyselyn vasta-usprosentti oli 17,2 %.
Tutkimus osoitti, että opettajia kuormittaa tällä hetkellä eniten ajan puute ja tekemättömät työt. Myös omaan työhön tai työympäristöön liittyvät muutokset kuormittavat opettajia. Opettajat kohtaavat myös epärealistisia tavoitteita, joihin voi olla vaikea päästä. Työn ja vapaa-ajan hämärtyminen oli yksi esiin noussut huolestuttava tekijä.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että opettajien pitäisi pystyä vaikut-tamaan enemmän työn sisältöön ja sen toteutukseen. Opettajia tulisi kuunnella enemmän päätöksen teossa. Hyvään lähimiestyöhön tulisi panostaa enemmän, jotta opettajia kohtaavia työn kuormitustekijöitä voidaan ehkäistä tai niihin voidaan puuttua varhaisessa vaiheessa.