Digital marketing: channel integration plan : case: textile industry service provider
Kemppainen, Elina (2015)
Kemppainen, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812791
Tiivistelmä
Markkinointi on kohdannut uuden digitalisoitumisen aikakauden. Kiitos World Wide Webin, erilaisten markkinointikanavien ja työkalujen määrä on moninkertaistunut ja täten luonut uusia mahdollisuuksia ja haasteita markkinoijille. Markkinointikanavien integrointi online ja offline kanavien välillä on haastava tehtävä, sillä erilaisia vaihtoehtoja on paljon, sekä lisäksi asiakkailla on henkilökohtaisia mieltymyksiä. Opinnäytetyön tavoite on kehittää yritys X:lle digitaalisia ja perinteisiä markkinointikanavia hyödyntävä markkinointisuunnitelma, jonka avulla pyritään houkuttelemaan uusia potentiaalisia asiakkaita.
Tämä opinnäytetyö suoritetaan deduktiivisesti, käyttäen sekä määrällistä, että laadullista lähestymistapaa. Sekundäärinen tieto omaksutaan erilaisista luotettavista lähteistä, kuten aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja internetsivustoilta. Näitä lähteitä tuetaan primäärisillä aineistoilla, jotka koostuvat verkkokyselystä, haastatteluista ja tekijän omista havainnoista.
Tässä tutkimuksessa hyödynnetään SOSTAC-mallia. Mallin kehys muodostuu kuudesta askeleesta: Tilannekartoitus, tavoitteet, strategia, taktiikka, toiminta ja hallinta. Tukevina elementteinä työssä käytetään SWOT-analyysiä, Porterin viiden vaikuttavan voiman mallia ja markkinoinnin 4P’n lähestymistapaa. Pyrkimyksenä on saavuttaa syvällinen ymmärrys case-yrityksestä ja sen markkinoista. Lisäksi Gannt kaaviota hyödynnetään suunnitelman aikatauluttamisessa.
Yhteenvetona todetaan, että tekstiiliala tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiselle, sillä asiakkaat vaikuttavat olevan avoimia online kanaville. Eri asiakasryhmillä on erilaisia mieltymyksiä ja siksi potentiaaliset asiakasryhmät on tutkittava tarkasti, jotta jokaiselle ryhmälle voidaan kohdentaa sopivat työkalut. Tekijä ehdottaa, että case-yritys syventäisi ymmärrystään tekemällä jatkotutkimuksen, jossa selvitettäisiin nykyisten asiakasryhmien näkemyksiä ja mieltymyksiä, jotka auttaisivat osaltaan ymmärtämään alan markkinoinnin erityispiirteitä.
Tämä opinnäytetyö suoritetaan deduktiivisesti, käyttäen sekä määrällistä, että laadullista lähestymistapaa. Sekundäärinen tieto omaksutaan erilaisista luotettavista lähteistä, kuten aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja internetsivustoilta. Näitä lähteitä tuetaan primäärisillä aineistoilla, jotka koostuvat verkkokyselystä, haastatteluista ja tekijän omista havainnoista.
Tässä tutkimuksessa hyödynnetään SOSTAC-mallia. Mallin kehys muodostuu kuudesta askeleesta: Tilannekartoitus, tavoitteet, strategia, taktiikka, toiminta ja hallinta. Tukevina elementteinä työssä käytetään SWOT-analyysiä, Porterin viiden vaikuttavan voiman mallia ja markkinoinnin 4P’n lähestymistapaa. Pyrkimyksenä on saavuttaa syvällinen ymmärrys case-yrityksestä ja sen markkinoista. Lisäksi Gannt kaaviota hyödynnetään suunnitelman aikatauluttamisessa.
Yhteenvetona todetaan, että tekstiiliala tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiselle, sillä asiakkaat vaikuttavat olevan avoimia online kanaville. Eri asiakasryhmillä on erilaisia mieltymyksiä ja siksi potentiaaliset asiakasryhmät on tutkittava tarkasti, jotta jokaiselle ryhmälle voidaan kohdentaa sopivat työkalut. Tekijä ehdottaa, että case-yritys syventäisi ymmärrystään tekemällä jatkotutkimuksen, jossa selvitettäisiin nykyisten asiakasryhmien näkemyksiä ja mieltymyksiä, jotka auttaisivat osaltaan ymmärtämään alan markkinoinnin erityispiirteitä.