Laadunhallinnan käsikirjan laatiminen : Case: Kauhavan kaupunki Ruokapalvelut
Kankaanpää, Sinikka (2015)
Kankaanpää, Sinikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712700
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Laadunhallinnan käsikirjan laatiminen Kauhavan kaupungin Ruokapalveluihin. Ruokapalveluissa oli selkeä tarve laadunhallinnan käsikirjalle ja minulla aihe opinnäytetyölleni. Ruokapalvelut on opinnäyte-työni toimeksiantaja.
Laatukäsikirjassa käsitellään johtajuutta, henkilöstöä, keskitytään yhteistyökump-paneihin, prosessien hallintaan, henkilöstötuloksiin ja mittareihin. Johtajat määrittelevät organisaation tarkoituksen ja suunnan sekä suunnittelee tulevaisuutta. Organisaatiot ovat riippuvaisia asiakkaistaan, joiden vaatimuksiin ja tarpeisiin pyritään vastaamaan. Haluttu tulos saavutetaan, kun toimintoja ja resursseja johdetaan prosesseina. Henkilöstö on organisaation olennainen osa, jonka täysipainoinen osallistuminen mahdollistaa osaamisen hyödyntämisen.
Tavoitteena on varmistaa asiakkaiden tyytyväisyys ruokahuollon valmistamiin aterioihin ja palveluihin. Toiminta-ajatuksen ja tavoitteiden pohjalta suunnitellaan toimintakäsikirja, jonka tavoitteena on entistä parempi asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokas kohdentaminen oikeisiin asioihin.
Ruokahuollon toiminta perustuu asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen tai tarjottujen tuotteiden ja palvelujen avulla ratkotaan heidän ongelmia. Organisaatio toimii menestyksellisesti, jos sen tuottamat palvelut ja tuotteet tyydyttävät asiakaskuntaa. Organisaation tarkoitus määritellään toiminta-ajatuksella. Ruokapalvelun toiminnan tavoitteena on tarjota ravitsemuksellisia ja laadukkaita aterioita asiakkailleen. Elintarvikehygienia ja omavalvonta ohjaavat ruoanvalmistusta ja niiden pohjalta seurataan laatua raaka-aineiden tilauksesta ja annoksien valmistamisesta aina tarjoiluun saakka.
Laatukäsikirjassa käsitellään johtajuutta, henkilöstöä, keskitytään yhteistyökump-paneihin, prosessien hallintaan, henkilöstötuloksiin ja mittareihin. Johtajat määrittelevät organisaation tarkoituksen ja suunnan sekä suunnittelee tulevaisuutta. Organisaatiot ovat riippuvaisia asiakkaistaan, joiden vaatimuksiin ja tarpeisiin pyritään vastaamaan. Haluttu tulos saavutetaan, kun toimintoja ja resursseja johdetaan prosesseina. Henkilöstö on organisaation olennainen osa, jonka täysipainoinen osallistuminen mahdollistaa osaamisen hyödyntämisen.
Tavoitteena on varmistaa asiakkaiden tyytyväisyys ruokahuollon valmistamiin aterioihin ja palveluihin. Toiminta-ajatuksen ja tavoitteiden pohjalta suunnitellaan toimintakäsikirja, jonka tavoitteena on entistä parempi asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokas kohdentaminen oikeisiin asioihin.
Ruokahuollon toiminta perustuu asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen tai tarjottujen tuotteiden ja palvelujen avulla ratkotaan heidän ongelmia. Organisaatio toimii menestyksellisesti, jos sen tuottamat palvelut ja tuotteet tyydyttävät asiakaskuntaa. Organisaation tarkoitus määritellään toiminta-ajatuksella. Ruokapalvelun toiminnan tavoitteena on tarjota ravitsemuksellisia ja laadukkaita aterioita asiakkailleen. Elintarvikehygienia ja omavalvonta ohjaavat ruoanvalmistusta ja niiden pohjalta seurataan laatua raaka-aineiden tilauksesta ja annoksien valmistamisesta aina tarjoiluun saakka.