Gamification : an overview of mechanics and application
Nummelin, Tomi (2015)
Nummelin, Tomi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712686
Tiivistelmä
Pelillistäminen tähtää ihmisen hyvinvointiin luomalla enemmän sisältöä ja arvoa työ- ja arkielämään. Nykypäivän hektisessä maailmassa nopeasti toimivat ja muotoamuuttavat prosessit kehittyivät Pelillistämiseksi raskaiden tai hankalasti ymmärrettävien tehtävien helpottamiseksi töissä tai opiskelussa. Markkinoinnille tämä tarkoitti asiakkaiden aktivoimista kiinnostavilla pulmilla, jotka nostaisivat tuotteen muun mainosmassan yläpuolelle. Tämä opinnäytetyö keskittyy Pelillistämiseen yleisesti, antamalla perustietoa yrityksille ja yksityishenkilöille, jotka voivat käyttää sitä perusteena omalle, syvällisemmin kehitetylle Pelillistämisohjelmalle.
Tutkimus on induktiivinen luonteeltaan ja laadullisia tutkimusmenetelmiä on käytetty hankkimaan tietoa erilaisista lähteistä. Ensisijaisesti opinnäytetyö käyttää lähteinään Pelillistämisestä jo julkaistuja artikkeleita ja kirjoja sekä täydentävinä tietoina internetistä lainattuja blogeja sekä yritysten kotisivuja.
Johtopäätöksenä todettakoon, että Pelillistäminen on oiva vaihtoehto ihmisläheiselle yritykselle, joka yrittää luoda pitkäaikaista suhdetta työntekijöihinsä sekä asiakkaisiinsa, mutta laajalle levinnyt lama ja epäpätevä suunnittelu saattavat tehdä Pelillistämisestä vaarallisen vaihtoehdon yritykselle. Jatkotutkimusta opinnäytetyö rohkaisee tekemään jokaisella Pelillistämisen osa-alueella, sillä itse tutkimus antaa vain lähtöasetelman aiheesta.
Tutkimus on induktiivinen luonteeltaan ja laadullisia tutkimusmenetelmiä on käytetty hankkimaan tietoa erilaisista lähteistä. Ensisijaisesti opinnäytetyö käyttää lähteinään Pelillistämisestä jo julkaistuja artikkeleita ja kirjoja sekä täydentävinä tietoina internetistä lainattuja blogeja sekä yritysten kotisivuja.
Johtopäätöksenä todettakoon, että Pelillistäminen on oiva vaihtoehto ihmisläheiselle yritykselle, joka yrittää luoda pitkäaikaista suhdetta työntekijöihinsä sekä asiakkaisiinsa, mutta laajalle levinnyt lama ja epäpätevä suunnittelu saattavat tehdä Pelillistämisestä vaarallisen vaihtoehdon yritykselle. Jatkotutkimusta opinnäytetyö rohkaisee tekemään jokaisella Pelillistämisen osa-alueella, sillä itse tutkimus antaa vain lähtöasetelman aiheesta.