Tarjoilijan rekrytointi Restel Oy:ssä
Filppula, Anniina (2015)
Filppula, Anniina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijän valintaan rekrytoinnissa, millainen on hyvä asiakaspalvelija ja miten rekrytointiprosessia voisi parantaa, jotta työnhaussa tavoitettaisiin paremmin potentiaaliset tarjoilijat. Kehitysehdotuksissa pohdittiin myös, miten saataisiin paremmin oikeat ihmiset töihin oikeille paikoille. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Restel Oy:n kanssa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työtä varten haastateltiin kolmea henkilöä Restelin sisäisestä henkilöstöpankista eli HR-palveluilta sekä kolmea ravintoloiden esimiestä.
Teoriaosuudessa käytiin läpi ulkoista sekä sisäistä rekrytointiprosessia sekä ammattitaitoiseen asiakaspalvelijaan liittyviä aiheita, kuten motivaatiota, hyvää asiakaspalvelua sekä työyhteisöä. Haastatteluissa selvisi, että tarjoilijan ammattitaidon perustana pidettiin koulutusta ja työkokemusta. Ne eivät kuitenkaan olleet ratkaisevassa osassa työntekijän rekrytoinnissa, vaan tärkeimpinä asioina pidettiin työnhakijan persoonaa ja asennetta. Tärkeimmät uuden työntekijän valintaan vaikuttavat seikat olivat työnhakijan reippaus, iloisuus, motivaatio, positiivinen asenne ja taito lukea asiakkaita sekä työkokemus. Haastatteluissa kävi ilmi, että suurin osa tarjoilijoista työllistyy yksikköön joko työharjoittelun kautta tai tekemällä töitä osa-aikaisena ja siirtymällä sitä kautta kokoaikaiseksi työntekijäksi.
Haastatteluissa tuli ilmi kehitysehdotuksia. HR-palvelujen ja Restelin ravintoloiden välistä yhteistyötä haluttiin lisätä ja rekrytointiprosessia muuttaa tasalaatuisemmaksi. Kehittämistä olisi siinä, että saataisiin vielä paremmin oikeat ihmiset oikeille paikoille. Se toteutettaisiin siten, että työntekijöiltä kysyttäisiin missä työyhteisössä he ovat viihtyneet parhaiten. Myös yksiköiden esimiehet voisivat eritellä paremmin, millaisia työntekijöitä he haluavat ravintolaansa töihin. Kehitysehdotuksissa pohdittiin myös erilaisten työpaikkailmoitusten julkaisemista sosiaalisessa mediassa sekä työhakemuksen lähettämisen yksinkertaistamista työnhakijan näkökulmasta.
Teoriaosuudessa käytiin läpi ulkoista sekä sisäistä rekrytointiprosessia sekä ammattitaitoiseen asiakaspalvelijaan liittyviä aiheita, kuten motivaatiota, hyvää asiakaspalvelua sekä työyhteisöä. Haastatteluissa selvisi, että tarjoilijan ammattitaidon perustana pidettiin koulutusta ja työkokemusta. Ne eivät kuitenkaan olleet ratkaisevassa osassa työntekijän rekrytoinnissa, vaan tärkeimpinä asioina pidettiin työnhakijan persoonaa ja asennetta. Tärkeimmät uuden työntekijän valintaan vaikuttavat seikat olivat työnhakijan reippaus, iloisuus, motivaatio, positiivinen asenne ja taito lukea asiakkaita sekä työkokemus. Haastatteluissa kävi ilmi, että suurin osa tarjoilijoista työllistyy yksikköön joko työharjoittelun kautta tai tekemällä töitä osa-aikaisena ja siirtymällä sitä kautta kokoaikaiseksi työntekijäksi.
Haastatteluissa tuli ilmi kehitysehdotuksia. HR-palvelujen ja Restelin ravintoloiden välistä yhteistyötä haluttiin lisätä ja rekrytointiprosessia muuttaa tasalaatuisemmaksi. Kehittämistä olisi siinä, että saataisiin vielä paremmin oikeat ihmiset oikeille paikoille. Se toteutettaisiin siten, että työntekijöiltä kysyttäisiin missä työyhteisössä he ovat viihtyneet parhaiten. Myös yksiköiden esimiehet voisivat eritellä paremmin, millaisia työntekijöitä he haluavat ravintolaansa töihin. Kehitysehdotuksissa pohdittiin myös erilaisten työpaikkailmoitusten julkaisemista sosiaalisessa mediassa sekä työhakemuksen lähettämisen yksinkertaistamista työnhakijan näkökulmasta.