Asiakastyytyväisyyskysely : Markkinointitoimisto X
Mäkinen, Tiina (2015)
Mäkinen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712668
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely markkinointitoimisto X:lle. Kyselyn avulla haluttiin saada selville asiakkaiden tyytyväisyystaso sekä mahdolliset ongelmakohdat, jotka aiheuttavat tyytymättömyyttä X:n asiakkaissa. Tutkimuksen perimmäisenä tavoitteena oli löytää mahdolliset ongelmakohdat, kehittää näitä parempaan suuntaan ja tätä kautta parantaa asiakkaiden tyytyväisyyttä. Ennen varsinaisen tutkimuksen aloittamista tutustuttiin kyselytutkimuksen teoriaan, jotta saatiin selville, miten hyvä kyselytutkimus toteutetaan.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin sähköisenä kyselynä Google Forms- ohjelmalla. Kysely lähetettiin asiakkaille 21.4.2015 ja kyselyn vastausaika päättyi kaksi viikkoa kyselyn lähettämisen jälkeen eli 5.5.2015. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 20 %. Vaikka tutkimuksen tulokset olivat erittäin positiivisia, vastaajilta saatiin myös muutamia kehitysehdotuksia. Koska kyselyyn vastanneiden määrä oli melko pieni, suuria yleistyksiä ei tutkimuksen perusteella voi tehdä. Tulokset ovat kuitenkin suuntaa-antavia ja ainakin kyselyyn vastanneet henkilöt ovat olleet suurimmaksi osin tyytyväisiä markkinointitoimisto X:ään.
Asiakastyytyväisyyskyselystä olisi ehkä saatu enemmän irti, jos se olisi toteutettu henkilökohtaisina haastatteluina tai puhelinhaastatteluina. Tällöin olisi ehkä saatu enemmän vastaajia ja tutkimus olisi voinut olla validimpi. Sähköisten kyselyiden ongelmana on usein se, että kato voi olla melko suuri. Tässäkin tutkimuksessa vastauksia olisi toivottu paljon enemmän. Tutkimusta ei voitu kuitenkaan tällä kertaa toteuttaa henkilökohtaisina haastatteluina tai puhelinhaastatteluina aikataulullisista syistä.
Tutkimustulokset, toimeksiantajan esittely sekä pohdinta-osio jätettiin julkaisematta niiden sisältämien luottamuksellisten tietojen takia. Toimeksiantajasta käytetään opinnäytetyössä toimeksiantajan toiveiden mukaisesti ilmaisua markkinointitoimisto X.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin sähköisenä kyselynä Google Forms- ohjelmalla. Kysely lähetettiin asiakkaille 21.4.2015 ja kyselyn vastausaika päättyi kaksi viikkoa kyselyn lähettämisen jälkeen eli 5.5.2015. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 20 %. Vaikka tutkimuksen tulokset olivat erittäin positiivisia, vastaajilta saatiin myös muutamia kehitysehdotuksia. Koska kyselyyn vastanneiden määrä oli melko pieni, suuria yleistyksiä ei tutkimuksen perusteella voi tehdä. Tulokset ovat kuitenkin suuntaa-antavia ja ainakin kyselyyn vastanneet henkilöt ovat olleet suurimmaksi osin tyytyväisiä markkinointitoimisto X:ään.
Asiakastyytyväisyyskyselystä olisi ehkä saatu enemmän irti, jos se olisi toteutettu henkilökohtaisina haastatteluina tai puhelinhaastatteluina. Tällöin olisi ehkä saatu enemmän vastaajia ja tutkimus olisi voinut olla validimpi. Sähköisten kyselyiden ongelmana on usein se, että kato voi olla melko suuri. Tässäkin tutkimuksessa vastauksia olisi toivottu paljon enemmän. Tutkimusta ei voitu kuitenkaan tällä kertaa toteuttaa henkilökohtaisina haastatteluina tai puhelinhaastatteluina aikataulullisista syistä.
Tutkimustulokset, toimeksiantajan esittely sekä pohdinta-osio jätettiin julkaisematta niiden sisältämien luottamuksellisten tietojen takia. Toimeksiantajasta käytetään opinnäytetyössä toimeksiantajan toiveiden mukaisesti ilmaisua markkinointitoimisto X.