Robert Kiyosakin talousajattelu ja menestyvä yrittäjyys : Mitä lisäarvoa Robert Kiyosakin periaatteet voisivat tuoda suomalaiseen opetussuunnitelmaan
Hartikka, Nora (2015)
Hartikka, Nora
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512509
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda talousajattelija Robert Kiyosakin ajatusmalleja mahdollisimman monen ihmisen tietoisuuteen. Työssä keskitytään muun muassa yrittäjyyteen ja sijoittamiseen, joihin liittyvä talousajattelun opetus kouluissa kirjoittajan mielestä on varsin puutteellista. Tarkoituksena on ehdottaa, kuinka Suomen koulujärjestelmää kehittämällä ja Kiyosakin ajatuksia siinä hyödyntämällä voisi positiivisesti vaikuttaa ihmisten talouteen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa vertailee perinteistä ja Kiyosakin talousajattelua ja toisessa osassa osoitetaan, kuinka Kiyosakin taloustietoa voisi hyödyntää opetussuunnitelmassa. Työn pääpaino on kuitenkin Kiyosakin teorioissa.
Työn empiiriaosuus muodostuu tutkimuksesta, joka toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta eri menestynyttä yrittäjää ja sijoittajaa. Haastattelut tehtiin helmi- ja maaliskuussa keväällä 2015.
Tutkimustuloksia hyödyntämällä voidaan todeta, että syvällisempi taloudellisen ajattelun opetus yrittäjyyteen ja sijoittamiseen liittyen on todella tarpeen ja paras paikka sen opetukseen olisi peruskoulu. Haastateltavat olivat kaikki yksimielisiä tästä tarpeesta, ja esittivätkin monia hyviä ehdotuksia, kuinka niitä voisi parhaiten esimerkiksi koulussa nuorille opettaa. Tutkimustulokset osoittavat, että kokeneet yrittäjät ja sijoittavat ovat parhaita opettajia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa vertailee perinteistä ja Kiyosakin talousajattelua ja toisessa osassa osoitetaan, kuinka Kiyosakin taloustietoa voisi hyödyntää opetussuunnitelmassa. Työn pääpaino on kuitenkin Kiyosakin teorioissa.
Työn empiiriaosuus muodostuu tutkimuksesta, joka toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta eri menestynyttä yrittäjää ja sijoittajaa. Haastattelut tehtiin helmi- ja maaliskuussa keväällä 2015.
Tutkimustuloksia hyödyntämällä voidaan todeta, että syvällisempi taloudellisen ajattelun opetus yrittäjyyteen ja sijoittamiseen liittyen on todella tarpeen ja paras paikka sen opetukseen olisi peruskoulu. Haastateltavat olivat kaikki yksimielisiä tästä tarpeesta, ja esittivätkin monia hyviä ehdotuksia, kuinka niitä voisi parhaiten esimerkiksi koulussa nuorille opettaa. Tutkimustulokset osoittavat, että kokeneet yrittäjät ja sijoittavat ovat parhaita opettajia.