Onnistuneen yrityskauppaprosessin elementit
Aitala, Laura (2015)
Aitala, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityskauppaprosessi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yleisesti yrityskaupan onnistumisen ja epäonnistumisen syitä sekä selvittää, minkälaisissa tilanteissa ja missä vaiheessa prosessia kauppa saattaa epäonnistua. Aiheen valinnan taustalla oli henkilökohtainen kiinnostus yrityskauppajärjestelyihin.
Tämän opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena on tutkia onnistuneen ja epäonnistuneen yrityskauppaprosessin tekijöitä myyjän näkökulmasta. Tutkimus keskittyy yleisesti yrityskauppaprosessiin, yrityskaupan onnistumisen ja epäonnistumisen syihin sekä havaintoihin due diligence -tarkastuksessa. Toisena tavoitteena on auttaa asiantuntijaorganisaation henkilöstöä ymmärtämään koko yrityskauppaprosessia, tavanomaisimpia syitä kaupan epäonnistumiselle sekä prosessiin liittyvien käsitteiden ja sopimusten merkitystä.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jonka lähtökohtana on kokonaisvaltaisen tiedon hankinta aiheesta. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu yrityskauppoihin liittyvästä kirjallisuudesta sekä aihetta koskevista ajankohtaisista julkaisuista. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluilla haastattelemalla yrityskauppajärjestelyiden parissa työskenteleviä asiantuntijoita. Haastatteluiden tueksi käytiin roundtable-keskustelu, jossa asiantuntijaorganisaation assistentit kertoivat näkemyksiään tutkimustuloksista perustuen käytännön kokemuksiin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että yleisesti ottaen yrityskauppa on strateginen päätös joka mahdollistaa merkittävän kasvun ja muutoksien aikaansaamisen nopeammin kuin orgaaninen kasvu. Yrityskauppojen tavoitteena on usein erilaisten synergiaetujen tavoittelu ja markkinaosuuden kasvattaminen. Yrityskaupan onnistumiseen voi vaikuttaa huolellisella valmistautumisella, joka alkaa taustatöiden tekemisellä tarkasti. Tutkimuksen yhteydessä esiin tulleet yrityskaupat ovat onnistuneet hyvin ja kaupoille asetetut tavoitteet ovat toteutuneet.
Tämän opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena on tutkia onnistuneen ja epäonnistuneen yrityskauppaprosessin tekijöitä myyjän näkökulmasta. Tutkimus keskittyy yleisesti yrityskauppaprosessiin, yrityskaupan onnistumisen ja epäonnistumisen syihin sekä havaintoihin due diligence -tarkastuksessa. Toisena tavoitteena on auttaa asiantuntijaorganisaation henkilöstöä ymmärtämään koko yrityskauppaprosessia, tavanomaisimpia syitä kaupan epäonnistumiselle sekä prosessiin liittyvien käsitteiden ja sopimusten merkitystä.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jonka lähtökohtana on kokonaisvaltaisen tiedon hankinta aiheesta. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu yrityskauppoihin liittyvästä kirjallisuudesta sekä aihetta koskevista ajankohtaisista julkaisuista. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluilla haastattelemalla yrityskauppajärjestelyiden parissa työskenteleviä asiantuntijoita. Haastatteluiden tueksi käytiin roundtable-keskustelu, jossa asiantuntijaorganisaation assistentit kertoivat näkemyksiään tutkimustuloksista perustuen käytännön kokemuksiin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että yleisesti ottaen yrityskauppa on strateginen päätös joka mahdollistaa merkittävän kasvun ja muutoksien aikaansaamisen nopeammin kuin orgaaninen kasvu. Yrityskauppojen tavoitteena on usein erilaisten synergiaetujen tavoittelu ja markkinaosuuden kasvattaminen. Yrityskaupan onnistumiseen voi vaikuttaa huolellisella valmistautumisella, joka alkaa taustatöiden tekemisellä tarkasti. Tutkimuksen yhteydessä esiin tulleet yrityskaupat ovat onnistuneet hyvin ja kaupoille asetetut tavoitteet ovat toteutuneet.