Digital marknadsföring idag och imorgon : En kundundersökning för ett medieföretag
Virkkunen, Solja (2015)
Virkkunen, Solja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312189
Tiivistelmä
Viestintä- ja media-ala on muuttunut merkittävästi tiedotuksen siirtyessä yhä vahvemmin digitaalisiin kanaviin perinteisten medioiden (TV, radio, puhelin, aikakaus- ja sanomalehdet) rinnalle. Kansainvälinen media-alan yritys (Yritys X) antoi tehtäväkseni tutkia mitä digitaalisia kanavia osa toimeksiantajan asiakkaista käyttää, miten nämä kanavat on valittu ja kuinka yhteistyötä asiakasyrityksen kanssa voitaisiin tulevaisuudessa parantaa. Tätä varten olen haastatellut Yritys X:n asiakkaita. Menetelmänä käytin puolistrukturoitua kvalitatiivista haastattelua, koska tavoitteena oli saada asiakkaat avoimesti kertomaan mielipiteensä kyseisestä aiheesta. Kokonaisuudessaan haastattelin viisi asiakasyritystä. Haastateltavat henkilöt työskentelevät asiakasyrityksissä markkinointitehtävissä. Vastauksista käy selvästi ilmi, että erilaisten digitaalisten markkinointikanavien käyttö lisääntyy, jo käytössä oleviin kanaviin panostetaan enemmän ja että digitaalisten kanavien käyttöönottoon liittyviä perusteita tarkastellaan kriittisemmin. Vastausten perusteella Yritys X koetaan kokonaisuudessaan hyvänä yhteistyökumppanina, kuitenkin tiettyjä tasoja kehittämällä voitaisiin saavuttaa vielä suurempi asiakastyytyväisyys.