Työpaikkakouluttajan motivaatio ja motivaatioon vaikuttamisen keinot
Ihme, Iina-Eveliina (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312224
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lahden Koulutuskeskus Salpaukselle. Työn päätavoitteena oli tutkia teorian ja empirian keinoin työpaikkakouluttajien motivaatiota, siihen vaikuttavia tekijöitä ja motivaatioon vaikuttamisen keinoja. Työn toisena tavoitteena oli tutkia työpaikkakouluttajien ja Koulutuskeskus Salpauksen välistä yhteydenpitoa sekä tuottaa kehitysideoita toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyön tietolähteenä käytettiin aihealuetta käsittelevää lähdekirjallisuutta, kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tuloksia sekä opinnäytetyön tekijän havaintoja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa keskityttiin motivaatioon, keskeisiin työmotivaation tarve- ja prosessiteorioihin sekä sisäiseen että ulkoiseen motivaatioon ja motivaatioon vaikuttamisen keinoihin. Teoriaosassa käsitellyt teemat toimivat kyselytutkimuksen suunnittelun ja tutkimustulosten analysoinnin pohjana.
Opinnäytetyön empiriaosassa tarkasteltiin työpaikkakouluttajille tehdyn kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tuloksia suhteessa teoriaosassa käsiteltyihin teemoihin ja opinnäytetyön tekijän havaintoihin.
Tutkimustulosten mukaan työpaikkakouluttajien motivaatioon voidaan vaikuttaa esimerkiksi lisäämällä heidän tarpeidensa ja toiveidensa kaltaista ohjausta, ottamalla työpaikkakouluttajat mukaan tavoitteiden asettamiseen ja ylläpitämällä positiivista ilmapiiriä.
Opinnäytetyön tietolähteenä käytettiin aihealuetta käsittelevää lähdekirjallisuutta, kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tuloksia sekä opinnäytetyön tekijän havaintoja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa keskityttiin motivaatioon, keskeisiin työmotivaation tarve- ja prosessiteorioihin sekä sisäiseen että ulkoiseen motivaatioon ja motivaatioon vaikuttamisen keinoihin. Teoriaosassa käsitellyt teemat toimivat kyselytutkimuksen suunnittelun ja tutkimustulosten analysoinnin pohjana.
Opinnäytetyön empiriaosassa tarkasteltiin työpaikkakouluttajille tehdyn kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tuloksia suhteessa teoriaosassa käsiteltyihin teemoihin ja opinnäytetyön tekijän havaintoihin.
Tutkimustulosten mukaan työpaikkakouluttajien motivaatioon voidaan vaikuttaa esimerkiksi lisäämällä heidän tarpeidensa ja toiveidensa kaltaista ohjausta, ottamalla työpaikkakouluttajat mukaan tavoitteiden asettamiseen ja ylläpitämällä positiivista ilmapiiriä.