Customers' Buying Behavior : Case IKEA Tampere
Mäkinen, Teea (2015)
Mäkinen, Teea
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412474
Tiivistelmä
Kuluttajien ostokäyttäytyminen koostuu ostopaikan valinnasta, tuotteen etsinnästä, ostopäätöksestä ja kuluttamisesta. Ostokäyttäytyminen vaihtelee eri asiakastyyppien välillä. Tämä laaja konsepti on yksi tärkeimmistä asioista, joita yrityksen tulisi tutkia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää IKEA Tampere tavaratalon asiakkaiden ostokäyttäytymisen syitä. Aihe tutkimukselle tuli toimeksiantajalta, joka oli hiljattain huomannut muutoksen myynnin rakenteessa. Tutkimuksen päätavoitteena oli saada selville, miksi asiakkaiden ostokäyttäytyminen oli muuttunut. Päätutkimusongelmaa tukevina alatavoitteina oli tunnistaa segmenttejä ostokäyttäytymisen perusteella sekä tarjota IKEAlle keinoja ohjata muuttunutta osotokäyttäytymistä markkinointiviestinnän avulla.
Teoriaosuudessa käytiin läpi yleisesti asiakkaiden ostokäyttäytymistä, siihen liittyviä tekijöitä ja prosesseja kirjallisuuteen, artikkeleihin ja Internet lähteisiin pohjautuen. Tutkimusmenetelmä oli kvantitaviivinen, ja tietoa kerättiin kyselylomakkeillaIKEA Tampere tavaratalon asiakkailta marraskuussa 2014. Lisäksi tutkimuksessa on analysoitu, miten tämän hetkinen taloudellinen tilanne Suomessa on voinut vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Tuloksista saatiin selville syitä ostokäyttäytymisen muutokselle ja päivitettyä tietoa asiakaskannasta. Tuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista ei tuntenut tarvetta ostaa yläkerran isoja, hieman kalliimpia tuotteita. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Suomen heikko taloudellinen tilanne on muuttanut asiakkaiden tarpeita. Toisena johtopäätöksenä huomattiin, että IKEA Tampere tavaratalo ei inspiroi asiakkaitaan tarpeeksi tuottamalla tarvetta ostaa suuria huonekaluja. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyössä selvitetyt asiat antavat yritykselle käyttökelpoista tietoa tulevan vuoden liiketoimintasuunnitelmaa ajatellen sekä parannusehdotuksia markkinointiviestintään.
Teoriaosuudessa käytiin läpi yleisesti asiakkaiden ostokäyttäytymistä, siihen liittyviä tekijöitä ja prosesseja kirjallisuuteen, artikkeleihin ja Internet lähteisiin pohjautuen. Tutkimusmenetelmä oli kvantitaviivinen, ja tietoa kerättiin kyselylomakkeillaIKEA Tampere tavaratalon asiakkailta marraskuussa 2014. Lisäksi tutkimuksessa on analysoitu, miten tämän hetkinen taloudellinen tilanne Suomessa on voinut vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Tuloksista saatiin selville syitä ostokäyttäytymisen muutokselle ja päivitettyä tietoa asiakaskannasta. Tuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista ei tuntenut tarvetta ostaa yläkerran isoja, hieman kalliimpia tuotteita. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Suomen heikko taloudellinen tilanne on muuttanut asiakkaiden tarpeita. Toisena johtopäätöksenä huomattiin, että IKEA Tampere tavaratalo ei inspiroi asiakkaitaan tarpeeksi tuottamalla tarvetta ostaa suuria huonekaluja. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyössä selvitetyt asiat antavat yritykselle käyttökelpoista tietoa tulevan vuoden liiketoimintasuunnitelmaa ajatellen sekä parannusehdotuksia markkinointiviestintään.