Office 365 ja Office 2013 -käyttöönotto opiskelijan näkökulmasta
Luodonpää, Minna (2015)
Luodonpää, Minna
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312094
Tiivistelmä
Lapin AMK:n Microsoftin kanssa tehdyn sopimuksen perusteella sekä opiskelijoille että henkilökunnalle on lokakuusta 2014 lähtien tarjottu mahdollisuus ottaa käyttöönsä Microsoftin tuoreimpien työvälineiden versiot. Opiskelijoilla oli mahdollisuus saada käyttöönottoperehdytystä kahdelta Lapin AMK:n opiskelijalta, jotka suorittivat opiskeluun kuuluvan työharjoittelunsa Office 365 ja Office 2013 -käyttöönottoprojektissa opiskelijoiden tukihenkilöinä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Office 365:n ja Office 2013:n
-käyttöönotto sujui opiskelijoiden näkökulmasta. Toinen tavoite oli selvittää, miten tiedottaminen sujuu Lapin AMK:ssa sekä pohtia sitä, mitä toimenpiteitä tulisi tehdä tiedottamisen parantamiseksi.
Lähteenä käytettiin opinnäytetyön aiheeseen sekä tutkimuksen tekemiseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyössä tarvittavat empiiriset tiedot kerättiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä, tukisähköpostiin tulleista tukipyynnöistä, sekä työharjoittelussa tekemistäni havainnoista.
Tutkimuksen tuloksena oli, että tietojärjestelmän käyttöönotto ei sujunut ongelmitta osalla Lapin AMK:n opiskelijoista. Tiedotteista sekä tarjotusta tuesta huolimatta, kaikki opiskelijat eivät hyödyntäneet heille tarjottuja työkaluja. Ongelmia ilmeni muun muassa kirjautumisessa, käyttöönotossa sekä Office 2013 asentamisessa. Osalla opiskelijoista oli vaikeuksia hahmottaa Office 365:n ja Office 2013 välinen ero, joka osaltaan hankaloitti käyttöönottoa.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että tiedottaminen opiskelijoille Lapin AMK:ssa ei tällaisenaan toimi. Tästä syystä tiedottamistapoja opiskelijoille tulisi harkita uudelleen, jotta tärkeät opiskeluun liittyvät tiedotteet saavuttaisivat mahdollisimman monta opiskelijaa. Kyselystä saatujen vastausten perusteella ainoastaan kolmasosa kyselyyn vastanneista opiskelijoista seuraa Lapin AMK:n Oppilaitos tiedottaa -palstaa ja myös sähköpostiin tulleita viestejä luetaan valikoiden. Opiskelijat saavat sähköpostiinsa paljon opiskeluun kuulumattomia viestejä, jolloin on mahdollista, että tärkeät viestit jäävät huomaamatta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Office 365:n ja Office 2013:n
-käyttöönotto sujui opiskelijoiden näkökulmasta. Toinen tavoite oli selvittää, miten tiedottaminen sujuu Lapin AMK:ssa sekä pohtia sitä, mitä toimenpiteitä tulisi tehdä tiedottamisen parantamiseksi.
Lähteenä käytettiin opinnäytetyön aiheeseen sekä tutkimuksen tekemiseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyössä tarvittavat empiiriset tiedot kerättiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä, tukisähköpostiin tulleista tukipyynnöistä, sekä työharjoittelussa tekemistäni havainnoista.
Tutkimuksen tuloksena oli, että tietojärjestelmän käyttöönotto ei sujunut ongelmitta osalla Lapin AMK:n opiskelijoista. Tiedotteista sekä tarjotusta tuesta huolimatta, kaikki opiskelijat eivät hyödyntäneet heille tarjottuja työkaluja. Ongelmia ilmeni muun muassa kirjautumisessa, käyttöönotossa sekä Office 2013 asentamisessa. Osalla opiskelijoista oli vaikeuksia hahmottaa Office 365:n ja Office 2013 välinen ero, joka osaltaan hankaloitti käyttöönottoa.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että tiedottaminen opiskelijoille Lapin AMK:ssa ei tällaisenaan toimi. Tästä syystä tiedottamistapoja opiskelijoille tulisi harkita uudelleen, jotta tärkeät opiskeluun liittyvät tiedotteet saavuttaisivat mahdollisimman monta opiskelijaa. Kyselystä saatujen vastausten perusteella ainoastaan kolmasosa kyselyyn vastanneista opiskelijoista seuraa Lapin AMK:n Oppilaitos tiedottaa -palstaa ja myös sähköpostiin tulleita viestejä luetaan valikoiden. Opiskelijat saavat sähköpostiinsa paljon opiskeluun kuulumattomia viestejä, jolloin on mahdollista, että tärkeät viestit jäävät huomaamatta.