Johdon verkostoitumisen hyöty organisaatiolle - Arvolupaus palvelulle
Hongisto, Joripekka (2015)
Lataukset:
Hongisto, Joripekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312103
Tiivistelmä
Yritysjohdon toimenkuvaan kuuluu päätöksenteko ja sitä ohjaavan tiedon ja osaamisen hallinnointi. Johdon on oltava siksi tiedon tasalla markkinoiden liikkeiden, oman osaamisensa sekä johtamisen käytäntöjen suhteen. Organisaation haasteena on pitää johtonsa tietotaso ja osaaminen markkinoiden kehityksen tahdissa. Tämä haaste on voitettavissa hyödyntämällä organisaation ulkopuolelle ulottuvia verkostoja.
Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa ja määrittää sekä teoriassa että käytännössä se arvo, jonka organisaatio ja sen johto saa suunnitelmallisesta verkostoitumisesta. Tämä arvo muotoillaan seminaaripalveluja tuottavan yrityksen palvelukonseptin arvolupaukseksi.
Arvolupauksen muodostamiseksi työssä ryhdyttiin selvittämään, millä tavoin yritysjohto voi hyödyntää verkostojaan kehittääkseen toimintaansa. Lähtökohdaksi työlle valittiin sosiaalisen oppimisen ja käytännönyhteisöjen teoriat, jotka käsittelevät sosiaalisen kanssakäymisen vaikutuksia tiedon ja osaamisen hallintaan ihmisten kesken, joita yhdistävät samat päämäärät tai kiinnostuksenkohteet. Tätä pohjaa täydennettiin strategista verkostoitumista käsittelevillä asiantuntija-artikkeleilla. Kontrastiksi teorialle haastateltiin neljää pk-yritys- ja kuntajohdossa vaikuttanutta henkilöä. Haastatelluilta kysyttiin heidän kokemuksiaan verkostoitumisesta koituneista hyödyistä henkilökohtaisesta sekä organisaation näkökulmasta ja parhaista tavoista rakentaa, ylläpitää ja hyödyntää verkostoja. Haastatteluista saatuja ajatuksia verrattiin ja sovellettiin teoria-aineistoon, josta tulokseksi saatiin laaja näkemys esiin nousseista pää-aiheista.
Analysoidusta aineistosta on poimittu hyötyjä, joilla organisaatio voi tehostaa johtonsa toimintaa. Näitä ovat muun muassa markkinoihin ja toimintaympäristöön liittyvä tiedonhallinta, johtajien osaamisen kehittäminen laajentamalla johdon näkökulmaa prosesseihin ja strategiaan organisaation ulkopuolelle sekä vaikutusmahdollisuudet uusiin yleisöihin verkostojen välityksellä.
Argumentoimalla verkostoista saatavat selvät ja käytäntöön sovellettavat hyödyt, toimeksiantaja osoittaa palvelunsa tarjoaman konkreettisen arvon asiakkaalle. Aineiston ana-lysoinnissa huomattiin kutsuvieraan roolin olevan palvelun arvontuotannossa varsin suuri, joten työhön kerättiin ohjeistus seminaariin osallistuville verkostojen luomista edistävästä toiminnasta, jota hyödyntämällä he voivat kasvattaa palvelusta saamaansa arvoa.
Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa ja määrittää sekä teoriassa että käytännössä se arvo, jonka organisaatio ja sen johto saa suunnitelmallisesta verkostoitumisesta. Tämä arvo muotoillaan seminaaripalveluja tuottavan yrityksen palvelukonseptin arvolupaukseksi.
Arvolupauksen muodostamiseksi työssä ryhdyttiin selvittämään, millä tavoin yritysjohto voi hyödyntää verkostojaan kehittääkseen toimintaansa. Lähtökohdaksi työlle valittiin sosiaalisen oppimisen ja käytännönyhteisöjen teoriat, jotka käsittelevät sosiaalisen kanssakäymisen vaikutuksia tiedon ja osaamisen hallintaan ihmisten kesken, joita yhdistävät samat päämäärät tai kiinnostuksenkohteet. Tätä pohjaa täydennettiin strategista verkostoitumista käsittelevillä asiantuntija-artikkeleilla. Kontrastiksi teorialle haastateltiin neljää pk-yritys- ja kuntajohdossa vaikuttanutta henkilöä. Haastatelluilta kysyttiin heidän kokemuksiaan verkostoitumisesta koituneista hyödyistä henkilökohtaisesta sekä organisaation näkökulmasta ja parhaista tavoista rakentaa, ylläpitää ja hyödyntää verkostoja. Haastatteluista saatuja ajatuksia verrattiin ja sovellettiin teoria-aineistoon, josta tulokseksi saatiin laaja näkemys esiin nousseista pää-aiheista.
Analysoidusta aineistosta on poimittu hyötyjä, joilla organisaatio voi tehostaa johtonsa toimintaa. Näitä ovat muun muassa markkinoihin ja toimintaympäristöön liittyvä tiedonhallinta, johtajien osaamisen kehittäminen laajentamalla johdon näkökulmaa prosesseihin ja strategiaan organisaation ulkopuolelle sekä vaikutusmahdollisuudet uusiin yleisöihin verkostojen välityksellä.
Argumentoimalla verkostoista saatavat selvät ja käytäntöön sovellettavat hyödyt, toimeksiantaja osoittaa palvelunsa tarjoaman konkreettisen arvon asiakkaalle. Aineiston ana-lysoinnissa huomattiin kutsuvieraan roolin olevan palvelun arvontuotannossa varsin suuri, joten työhön kerättiin ohjeistus seminaariin osallistuville verkostojen luomista edistävästä toiminnasta, jota hyödyntämällä he voivat kasvattaa palvelusta saamaansa arvoa.