Heippa-palvelun konseptin testaaminen
Muuronen, Samuel (2015)
Muuronen, Samuel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212020
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee sähköisen Heippa -palvelun konseptitestausta. Heippa on suomalainen kehitteillä oleva yhteisöpalvelu, jonka tarkoitus on yhdistää vapaaehtoiset auttajat ja apua tarvitsevat ihmiset. Opinnäytetyön tavoitteenaon tuottaa palvelun käyttökokemuksesta toimeksiantajalle konseptin kehittämistä edistävää tietoa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Heippa-palvelun kehittäjätiimi.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää käyttökokemuksen näkökulmasta miten palvelun potentiaaliset käyttäjät kokevat yhteisöllisyyden Heippa-palvelussa, millaiset edellytykset sen käytön kulttuurille on ja mitkä tekijät tuottavat palvelun käyttäjille lisäarvoa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu opinnäytetyön toimintaympäristön määrittelystä, sekä sähköisen yhteisöpalvelun käyttökulttuurin edellytyksistä ja arvon muodostumisesta palveluprosessissa.
Tietoa käyttökokemuksesta pyrittiin saamaan testaamalla Heippa-palvelun konseptia neljässä työpajassa yhdessä potentiaalisten käyttäjien kanssa. Työpajoihin osallistui neljä testikäyttäjää. Testikohderyhmäksi rajattiin 20 - 25 vuotiaat opiskelijat. Konseptin testaamista varten Heippa-palvelusta kehitettiin yksinkertaistettuja malleja, prototyyppejä, joita palvelun potentiaaliset käyttäjät testasivat. Palveluprototyyppi ja työpajoissa kysytyt kysymykset kehitettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Työpajat toteutettiin iteratiivisen kehittämisen menetelmin niin, että työpajoista saadut tulokset vaikuttivat seuraavien työpajojen suunnitteluun ja toteutukseen.
Työpajojen perusteella aktiivisen elämäntyylin omanneet testikäyttäjät eivät kokeneet Heippa-palvelun tarjoavan sellaista yhteisöllisyyden tunneta, jota he eivät kokisi omien tukiverkostojensa parissa. Arvoa apua hakeneille testikäyttäjille tuotti vastausten henkilökohtaisuus, minkä lisäksi dialogin syntymisen mahdollisuus koettiin tärkeäksi. Heippa-palvelun käytön kulttuurille voidaan olettaa olevan testiryhmän keskuudessa hyvät edellytykset teknologian omaksumisen osalta. Kiinnostus käyttää tulevaisuudessa Heippa-palvelua vaihteli testikäyttäjien välillä.
Arvoa tuottaviksi tekijöiksi auttajia simuloivien käyttäjien keskuudessa nähtiin mahdollisuus kehittää itseään, viettää aikaa ja tarjota apua, jollaista ei ole itselle ollut saatavilla. Tärkeäksi koettiin vastausten arvostus ja mahdollinen palkitseminen. Syitä olla liittymättä palveluun olivat arjen kiireet, vastaamisen aikaa vievyys ja motivaation puute käyttää vapaa-aikaa tuntemattomien auttamiseen. Heippa-palvelun jatkokehittämisen kannalta on oleellista jatkaa konseptin testaamista ja selvittää, miten vanhemmat ihmiset ottavat teknologian vastaan. Tärkeää olisi myös selvittää, miten palvelun mahdollistama yhteisöllisyys ja itsensä toteuttaminen koetaan niukat sosiaaliset verkostot omaavien henkilöiden keskuudessa, sekä millaisilla arvoa tuottavilla ratkaisuilla auttajia saadaan kirjautumaan palveluun.
Asiasanat: Arvon muodostuminen, konseptitestaus, käyttökokemus, käyttökulttuuri, sähköiset palvelut
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää käyttökokemuksen näkökulmasta miten palvelun potentiaaliset käyttäjät kokevat yhteisöllisyyden Heippa-palvelussa, millaiset edellytykset sen käytön kulttuurille on ja mitkä tekijät tuottavat palvelun käyttäjille lisäarvoa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu opinnäytetyön toimintaympäristön määrittelystä, sekä sähköisen yhteisöpalvelun käyttökulttuurin edellytyksistä ja arvon muodostumisesta palveluprosessissa.
Tietoa käyttökokemuksesta pyrittiin saamaan testaamalla Heippa-palvelun konseptia neljässä työpajassa yhdessä potentiaalisten käyttäjien kanssa. Työpajoihin osallistui neljä testikäyttäjää. Testikohderyhmäksi rajattiin 20 - 25 vuotiaat opiskelijat. Konseptin testaamista varten Heippa-palvelusta kehitettiin yksinkertaistettuja malleja, prototyyppejä, joita palvelun potentiaaliset käyttäjät testasivat. Palveluprototyyppi ja työpajoissa kysytyt kysymykset kehitettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Työpajat toteutettiin iteratiivisen kehittämisen menetelmin niin, että työpajoista saadut tulokset vaikuttivat seuraavien työpajojen suunnitteluun ja toteutukseen.
Työpajojen perusteella aktiivisen elämäntyylin omanneet testikäyttäjät eivät kokeneet Heippa-palvelun tarjoavan sellaista yhteisöllisyyden tunneta, jota he eivät kokisi omien tukiverkostojensa parissa. Arvoa apua hakeneille testikäyttäjille tuotti vastausten henkilökohtaisuus, minkä lisäksi dialogin syntymisen mahdollisuus koettiin tärkeäksi. Heippa-palvelun käytön kulttuurille voidaan olettaa olevan testiryhmän keskuudessa hyvät edellytykset teknologian omaksumisen osalta. Kiinnostus käyttää tulevaisuudessa Heippa-palvelua vaihteli testikäyttäjien välillä.
Arvoa tuottaviksi tekijöiksi auttajia simuloivien käyttäjien keskuudessa nähtiin mahdollisuus kehittää itseään, viettää aikaa ja tarjota apua, jollaista ei ole itselle ollut saatavilla. Tärkeäksi koettiin vastausten arvostus ja mahdollinen palkitseminen. Syitä olla liittymättä palveluun olivat arjen kiireet, vastaamisen aikaa vievyys ja motivaation puute käyttää vapaa-aikaa tuntemattomien auttamiseen. Heippa-palvelun jatkokehittämisen kannalta on oleellista jatkaa konseptin testaamista ja selvittää, miten vanhemmat ihmiset ottavat teknologian vastaan. Tärkeää olisi myös selvittää, miten palvelun mahdollistama yhteisöllisyys ja itsensä toteuttaminen koetaan niukat sosiaaliset verkostot omaavien henkilöiden keskuudessa, sekä millaisilla arvoa tuottavilla ratkaisuilla auttajia saadaan kirjautumaan palveluun.
Asiasanat: Arvon muodostuminen, konseptitestaus, käyttökokemus, käyttökulttuuri, sähköiset palvelut