Carbon Footprint of Thermowood
Nordlund, Teemu (2015)
Nordlund, Teemu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111508
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida hiilijalanjälki usean eri ThermoWood, eli lämpöpuuyrityksen tuotannolle ja kuljetuksille.
Tutkimus sisälsi lämpöpuun koko tuotantoketjun aina puunkaadosta valmiin ThermoWood-tuotteen kuljetuksesta lopulliseen määränpäähän asti. Hiilidioksidipäästöt tuotannon kaikista osa-alueista selvitettiin ja laskettiin jokaiselle ThermoWood valmistajalle yksilöllisesti.
Laskut pohjautuivat PAS 2050:2011 standardiin, joka perustuu tuotteen tai palvelun elinkaaren kasvihuonekaasupäästöjen arvioitiin. PAS 2050:2011 standardi soveltuu yrityksille, jotka määrittelevät hiilidioksidipäästöjä tuotteen kuljetuksesta ja eri tuotantovaiheista.
Tuloksien mukaan suurimmat hiilidioksidipäästöt muodostuivat kuljetuksista ja fossiilisten polttoaineiden poltosta. Kuljetuksista muodostuneet hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 48 % lopullisesta hiilijalanjäljestä. Toiseksi suurin päästölähde muodostui fossiilisten polttoaineiden poltosta tuotannon yhteydessä. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on mahdollista kuljetusvaihtoehtoja tehostamalla ja suosimalla uusiutuvia polttoaineita tuotannossa.
Tulosten mukaan keskimääräinen hiilidioksidipäästö laskettuna jokaisesta arvioidusta yrityksestä, kun koko tuotanto- ja kuljetusketju huomioidaan, on 204 kg(CO2)/s-m3(ThermoWood).
Tutkimus sisälsi lämpöpuun koko tuotantoketjun aina puunkaadosta valmiin ThermoWood-tuotteen kuljetuksesta lopulliseen määränpäähän asti. Hiilidioksidipäästöt tuotannon kaikista osa-alueista selvitettiin ja laskettiin jokaiselle ThermoWood valmistajalle yksilöllisesti.
Laskut pohjautuivat PAS 2050:2011 standardiin, joka perustuu tuotteen tai palvelun elinkaaren kasvihuonekaasupäästöjen arvioitiin. PAS 2050:2011 standardi soveltuu yrityksille, jotka määrittelevät hiilidioksidipäästöjä tuotteen kuljetuksesta ja eri tuotantovaiheista.
Tuloksien mukaan suurimmat hiilidioksidipäästöt muodostuivat kuljetuksista ja fossiilisten polttoaineiden poltosta. Kuljetuksista muodostuneet hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 48 % lopullisesta hiilijalanjäljestä. Toiseksi suurin päästölähde muodostui fossiilisten polttoaineiden poltosta tuotannon yhteydessä. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on mahdollista kuljetusvaihtoehtoja tehostamalla ja suosimalla uusiutuvia polttoaineita tuotannossa.
Tulosten mukaan keskimääräinen hiilidioksidipäästö laskettuna jokaisesta arvioidusta yrityksestä, kun koko tuotanto- ja kuljetusketju huomioidaan, on 204 kg(CO2)/s-m3(ThermoWood).