Tapahtuman järjestäminen ja hyödyntäminen yökerhon kilpailukeinona : Case: Club Luxe
Vaija, Emilia (2015)
Vaija, Emilia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312281
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella tapahtumanjärjestämisprosessia yökerhossa yleisellä tasolla sekä tutkia tapahtumia toimeksiantajayrityksen kilpailukeinona. Työn toimeksiantajana toimi Kouvolalainen yökerho Club Luxe. Tavoitteena oli selvittää miten tapahtumat voisivat olla Club Luxelle keino erottua edukseen kilpailukentällä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimuksellisesta osiosta. Teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman järjestämistä ja sitä, mistä osioista tapahtumaprosessi koostuu. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan kilpailun teoriaa sekä tapahtumien hyödyntämistä yökerhon kilpailukeinona. Työn tutkimusosuus koostuu Club Luxen asiakkaille tehdystä asiakaskyselystä, asiantuntijahaastatteluista sekä Club Luxessa järjestettyjen yökerhotapahtumien havainnoinneista.
Opinnäytetyön tärkein havainto oli, että tapahtumat voivat toimia yökerhon kilpailuetuna mutta jotta niistä pystyttäisiin luomaan kilpailuetu, tulee yökerhon sijaintikaupungin erityispiirteet ja asiakkaiden mieltymykset ottaa tapahtumaa suunniteltaessa huomioon. Myös markkinoinnin tehokkuuteen on panostettava.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimuksellisesta osiosta. Teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman järjestämistä ja sitä, mistä osioista tapahtumaprosessi koostuu. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan kilpailun teoriaa sekä tapahtumien hyödyntämistä yökerhon kilpailukeinona. Työn tutkimusosuus koostuu Club Luxen asiakkaille tehdystä asiakaskyselystä, asiantuntijahaastatteluista sekä Club Luxessa järjestettyjen yökerhotapahtumien havainnoinneista.
Opinnäytetyön tärkein havainto oli, että tapahtumat voivat toimia yökerhon kilpailuetuna mutta jotta niistä pystyttäisiin luomaan kilpailuetu, tulee yökerhon sijaintikaupungin erityispiirteet ja asiakkaiden mieltymykset ottaa tapahtumaa suunniteltaessa huomioon. Myös markkinoinnin tehokkuuteen on panostettava.