Uudenmaan Yrittäjien brändin kehittäminen
Ijäs, Petra (2015)
Ijäs, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Uudenmaan Yrittäjät, joka on Suomen Yrittäjien aluejärjestö. Uudenmaan Yrittäjiin kuuluu koko Uusimaa, pois lukien pääkaupunkiseutu. Uudenmaan Yrittäjien tehtävänä on muun muassa toimia alueellisena vaikuttajana sekä keskustelijana, pk-yritysten sekä 29 paikallisyhdistyksen alueorganisaationa sekä kontaktifoorumina yrittäjille ja sidosryhmille.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää jäsenyrittäjien mielikuvia Uudenmaan Yrittäjistä sekä paikallisyhdistyksistä tällä hetkellä, sekä mitä asioita jäsenet pitävät tärkeinä Uudenmaan Yrittäjissä sekä paikallisyhdistyksissä, eli minkälaisia näiden toivoisi olevan. Vastaajat arvioivat ennalta listattuja asioita asteikolla 1-5. Kysely toteutettiin syksyllä 2014 sähköisesti Webropol-kyselynä ja kysely lähetettiin toimivan sähköpostin omaaville jäsenille. Näitä oli toteutusajankohtana hieman alle 9000.
Opinnäytetyössä perehdyttiin kirjallisuuteen, johon tutkimuksen tarkoitus ja toteutus perustuu. Aiheita tutkimuksessa on brändin rakentaminen, tunnettuus, brändin johtaminen ja seuranta. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi asiakkuuksien hallinta, asiakkuuden vaiheet, asiakaskokemus, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus sekä suosittelumarkkinointi.
Kyselyyn saatiin vastauksia 283 kappaletta. Kyselyn tulokset analysoitiin jakamalla vastaukset paikallisyhdistysten mukaan. Jäsenten arvioita kysyttyjen asioiden tärkeydestä sekä miten asiat kuvaavat paikallisyhdistystä tai Uudenmaan Yrittäjiä, vertailtiin keskenään ja esitettiin samassa kuviossa.
Kyselyn tulosten perusteella kysytyt asiat eivät kuvaa paikallisyhdistyksiä niin hyvin, kuin se miten tärkeinä vastaajat näitä pitävät. Täysin vastakkaisia eroja asiakkaan kokemuksessa ja asian tärkeydessä ei kyselyn tuloksissa kuitenkaan noussut. Uudenmaan Yrittäjien arviot vastaavat hyvin paljon samaa kaavaa kuin paikallisyhdistystenkin, eli paikallisyhdistysten brändi vaikuttaa myös Uudenmaan Yrittäjien brändiin. Avointen vastausten perusteella jäsenet eivät aina näitä erotakkaan toisistaan.
Uudenmaan Yrittäjien tulee jatkaa brändin kehittämistä sekä asettaa selkeä tavoitemielikuva ja brändilupaus jota kohti toimintaa suunnataan. Lisäksi brändin tutkimusta voidaan laajentaa ei-jäsenille sekä eronneille. Myös paikallisyhdistyksiä voitaisiin verrata keskenään.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää jäsenyrittäjien mielikuvia Uudenmaan Yrittäjistä sekä paikallisyhdistyksistä tällä hetkellä, sekä mitä asioita jäsenet pitävät tärkeinä Uudenmaan Yrittäjissä sekä paikallisyhdistyksissä, eli minkälaisia näiden toivoisi olevan. Vastaajat arvioivat ennalta listattuja asioita asteikolla 1-5. Kysely toteutettiin syksyllä 2014 sähköisesti Webropol-kyselynä ja kysely lähetettiin toimivan sähköpostin omaaville jäsenille. Näitä oli toteutusajankohtana hieman alle 9000.
Opinnäytetyössä perehdyttiin kirjallisuuteen, johon tutkimuksen tarkoitus ja toteutus perustuu. Aiheita tutkimuksessa on brändin rakentaminen, tunnettuus, brändin johtaminen ja seuranta. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi asiakkuuksien hallinta, asiakkuuden vaiheet, asiakaskokemus, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus sekä suosittelumarkkinointi.
Kyselyyn saatiin vastauksia 283 kappaletta. Kyselyn tulokset analysoitiin jakamalla vastaukset paikallisyhdistysten mukaan. Jäsenten arvioita kysyttyjen asioiden tärkeydestä sekä miten asiat kuvaavat paikallisyhdistystä tai Uudenmaan Yrittäjiä, vertailtiin keskenään ja esitettiin samassa kuviossa.
Kyselyn tulosten perusteella kysytyt asiat eivät kuvaa paikallisyhdistyksiä niin hyvin, kuin se miten tärkeinä vastaajat näitä pitävät. Täysin vastakkaisia eroja asiakkaan kokemuksessa ja asian tärkeydessä ei kyselyn tuloksissa kuitenkaan noussut. Uudenmaan Yrittäjien arviot vastaavat hyvin paljon samaa kaavaa kuin paikallisyhdistystenkin, eli paikallisyhdistysten brändi vaikuttaa myös Uudenmaan Yrittäjien brändiin. Avointen vastausten perusteella jäsenet eivät aina näitä erotakkaan toisistaan.
Uudenmaan Yrittäjien tulee jatkaa brändin kehittämistä sekä asettaa selkeä tavoitemielikuva ja brändilupaus jota kohti toimintaa suunnataan. Lisäksi brändin tutkimusta voidaan laajentaa ei-jäsenille sekä eronneille. Myös paikallisyhdistyksiä voitaisiin verrata keskenään.