Markkinointiviestinnän kanavien käyttö – Case: Rovaniemen Palloseura
Peltokorpi, Janette (2015)
Peltokorpi, Janette
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111525
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Rovaniemen Palloseuran markkinointiviestinnän kana-vien käyttöä ja niiden käytön kehittämistä. Opinnäytetyö esittelee palloseuran kannalta tärkeimmät markkinointiviestinnän kanavat sekä niiden käyttömahdolli-suudet. Tavoitteena on löytää vuorovaikutteisia, asiakaslähtöisiä ja tehokkaita tapoja käyttää markkinointiviestinnän kanavia.
Opinnäytetyö on toteutettu osittain laadullisena ja osittain määrällisenä tutki-muksena ja siinä on käytetty kolmea tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmät ovat kyselytutkimus RoPSin potentiaalisille markkinointiviestien vastaanottajille, kirjoittajan oma havainnointi sekä Rovaniemen Palloseuran toimitusjohtajan Petri Jaatisen haastattelu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu markkinointiviestinnästä, markkinointiviestinnän kanavista, tapahtumamarkki-noinnista sekä monikanavamarkkinoinnista.
Opinnäytetyö tuotti seuraavat tulokset: RoPSin markkinointiviestinnän kanavien käyttö on hyvin vaihtelevaa. Joidenkin markkinointiviestinnän kanavien osalta ei ole paljoa kehitettävää, mutta toisilla osa-alueilla Rovaniemen Palloseuran markkinointiviestinnän kanavien käyttö on hyvin vähäistä.
Teorian ja aineiston perusteella Rovaniemen Palloseuran tulisi kehittää markki-nointiviestinnän kanavien käyttöään asiakaslähtöisempään ja avoimempaan suuntaan. Konkreettinen esimerkki aineistosta lähteneestä kehitysehdotuksesta on säännöllinen ja aktiivinen sosiaalisen median palveluiden, kuten Twitterin käyttö ja erityisesti otteluiden live-seurannan aloittaminen Twitterissä.
Opinnäytetyö on toteutettu osittain laadullisena ja osittain määrällisenä tutki-muksena ja siinä on käytetty kolmea tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmät ovat kyselytutkimus RoPSin potentiaalisille markkinointiviestien vastaanottajille, kirjoittajan oma havainnointi sekä Rovaniemen Palloseuran toimitusjohtajan Petri Jaatisen haastattelu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu markkinointiviestinnästä, markkinointiviestinnän kanavista, tapahtumamarkki-noinnista sekä monikanavamarkkinoinnista.
Opinnäytetyö tuotti seuraavat tulokset: RoPSin markkinointiviestinnän kanavien käyttö on hyvin vaihtelevaa. Joidenkin markkinointiviestinnän kanavien osalta ei ole paljoa kehitettävää, mutta toisilla osa-alueilla Rovaniemen Palloseuran markkinointiviestinnän kanavien käyttö on hyvin vähäistä.
Teorian ja aineiston perusteella Rovaniemen Palloseuran tulisi kehittää markki-nointiviestinnän kanavien käyttöään asiakaslähtöisempään ja avoimempaan suuntaan. Konkreettinen esimerkki aineistosta lähteneestä kehitysehdotuksesta on säännöllinen ja aktiivinen sosiaalisen median palveluiden, kuten Twitterin käyttö ja erityisesti otteluiden live-seurannan aloittaminen Twitterissä.