The exploitation of paid Facebook advertising in a small startup company: case study Prosauna Oy
Kuusijärvi, Susanna (2015)
Kuusijärvi, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178467
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte työ havainnollistaa ja tutkii maksullisen Facebook mainonnan sekä hakusanamainonnan (Google AdWords) käyttöä aloittelevassa pienyritysekssä, Prosauna Oy:ssä. Viime aikoina markkinoinnin keinot ja väylät ovat muuttuneet huomattavasti sosiaalisen median kasvun myötä ja digitalisaatio mahdollistaa runsaasti uusia väyliä yrityksen viestin perille saamiseen. Facebook markkinointi tavoittaa valtavan määrän kuluttajia ja on suhteellisen edullinen mainonnan väylä yrityksille.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia maksullisen Facebook mainonnan ja hakusanamainonnan hyötyjä aloittavassa pien yrityksessä. Yhteistyö yritys tavoittelee brändin tunnettuuden kasvattamista sekä siten myynnillistä kasvua Facebookin mainonnan kehittämisen avulla. Tutkimus toteutettiin keväällä 2015.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena jossa pääasiallisena metodina käytettiin tapaustutkimusta. Online mainonnan mahdollistama data käytettiin hyväksi tulosten monitoroinissa sekä tuloksien anaylsoinnissa. Teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiviestintään sekä sosiaalisen median markkinointiin todentaakseen ja selventääkseen tutkimuksen aihealuetta.
Facebook kampanja suuniteltiin ja toteutettiin jotta pystyttiin tekemään vertailevaa tutkimusta yrityksen kapasiteetista nostaa likettäjien määrä Facebook sivustolla ja täten kasvattaa brändin tunnettuutta. Kampanja suuniteltiin tapahtuman ympärille ja se toteutettiin myös mainostamalla Helsingin sanomissa ja samanaikaisesti GoogleAdwordsissä. Yrityksen liiketilassa toteutettiin yksinkertainen kysely vierailijoille, selventääkseen mistä he saivat tiedon yrityksestä ja täten tarkentaakseen mikä markkinointi väylä on viestinyt tehokkaimmin.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia maksullisen Facebook mainonnan ja hakusanamainonnan hyötyjä aloittavassa pien yrityksessä. Yhteistyö yritys tavoittelee brändin tunnettuuden kasvattamista sekä siten myynnillistä kasvua Facebookin mainonnan kehittämisen avulla. Tutkimus toteutettiin keväällä 2015.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena jossa pääasiallisena metodina käytettiin tapaustutkimusta. Online mainonnan mahdollistama data käytettiin hyväksi tulosten monitoroinissa sekä tuloksien anaylsoinnissa. Teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiviestintään sekä sosiaalisen median markkinointiin todentaakseen ja selventääkseen tutkimuksen aihealuetta.
Facebook kampanja suuniteltiin ja toteutettiin jotta pystyttiin tekemään vertailevaa tutkimusta yrityksen kapasiteetista nostaa likettäjien määrä Facebook sivustolla ja täten kasvattaa brändin tunnettuutta. Kampanja suuniteltiin tapahtuman ympärille ja se toteutettiin myös mainostamalla Helsingin sanomissa ja samanaikaisesti GoogleAdwordsissä. Yrityksen liiketilassa toteutettiin yksinkertainen kysely vierailijoille, selventääkseen mistä he saivat tiedon yrityksestä ja täten tarkentaakseen mikä markkinointi väylä on viestinyt tehokkaimmin.