A. Lauluja sydämestäni B. Kehittyvä dramaattinen sopraano : dramaattisen äänityypin ominaisuudet, haasteet ja oikeanlaisen koulutuksen tärkeys
Helasaari, Kati (2015)
Helasaari, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211836
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kaksiosainen: A-osa on opinnäytekonsertti ”Lauluja sydämestäni”, jossa esitin italialaista ja venäläistä laulumusiikkia Crichton –salissa Turun konservatoriolla 18.3.2015 yhdessä pianisti Päivi Nummelinin kanssa. B-osa tämä kirjallinen opinnäytetyö.
Käsittelen opinnäytetyössäni nuoren dramaattisen sopraanon kehitystä sekä sen vaiheita äänityypin oikeanlaisesta kategorisoinnista ääni-instrumentin oikeanlaiseen koulutukseen ja äänityypille sopivaan ohjelmiston valintaan.
Aluksi käyn lyhyesti läpi, mitä dramaattisella sopraanolla tarkoitetaan, ja miten se äänityyppinä eroaa muista (sopraano)äänityypeistä. Käsittelen myös äänen kategorisoimisen prosessia, sillä äänityypin ”tunnistaminen” on ensimmäinen askel sen kouluttamiseen oikealla tavalla, äänityypin ominaisuudet ja haasteet huomioiden.
Keskityn työssäni esittelemään niitä lukuisia haasteita, joita kehittyvä dramaattinen sopraano kohtaa koulutuksensa eri vaiheissa. Pyrin tarjoamaan näkökulmia siihen, miten äänityypin terve ja hedelmällinen kehitys voidaan parhaiten taata. Lisäksi esittelen, millaista ohjelmistoa dramaattiselle sopraanoäänelle tulisi tarjota harjoitettavaksi kehityksen eri vaiheissa. Koska olen itse oppinut monia asioita vasta virheiden kautta, painotan työssäni myös niitä asioita, joiden kohdalla kehittyvän dramaattisen sopraanon tulisi olla erityisen varovainen mikäli mielii säilyttää äänensä ja saada sen toimimaan täysipainoisesti.
Opinnäytetyöni tavoitteena on esitellä, millainen äänityyppi dramaattinen sopraano on, ja mitä teknisiä, ohjelmistollisia, fyysisiä ja jopa psyykkisiäkin asioita tulisi ottaa juuri tämän äänityypin koulutuksessa huomioon. Kontrastiksi tarjoan esimerkkejä siitä, mitkä ovat yleisimpiä virheitä dramaattisen äänen koulutuksessa ja näkemyksiä siitä, miten näitä virheitä voitaisiin korjata tai välttää.
Tärkeä osa työtäni on myös oma näkökulmani aiheeseen, ja tuonkin esille lähes jokaisessa kappaleessa jotakin, mikä kyseisestä aihealueesta on koskettanut tai koskettaa juuri minua, käyttäen itseäni käytännön esimerkkinä ja pohjana argumenteilleni.
Käsittelen opinnäytetyössäni nuoren dramaattisen sopraanon kehitystä sekä sen vaiheita äänityypin oikeanlaisesta kategorisoinnista ääni-instrumentin oikeanlaiseen koulutukseen ja äänityypille sopivaan ohjelmiston valintaan.
Aluksi käyn lyhyesti läpi, mitä dramaattisella sopraanolla tarkoitetaan, ja miten se äänityyppinä eroaa muista (sopraano)äänityypeistä. Käsittelen myös äänen kategorisoimisen prosessia, sillä äänityypin ”tunnistaminen” on ensimmäinen askel sen kouluttamiseen oikealla tavalla, äänityypin ominaisuudet ja haasteet huomioiden.
Keskityn työssäni esittelemään niitä lukuisia haasteita, joita kehittyvä dramaattinen sopraano kohtaa koulutuksensa eri vaiheissa. Pyrin tarjoamaan näkökulmia siihen, miten äänityypin terve ja hedelmällinen kehitys voidaan parhaiten taata. Lisäksi esittelen, millaista ohjelmistoa dramaattiselle sopraanoäänelle tulisi tarjota harjoitettavaksi kehityksen eri vaiheissa. Koska olen itse oppinut monia asioita vasta virheiden kautta, painotan työssäni myös niitä asioita, joiden kohdalla kehittyvän dramaattisen sopraanon tulisi olla erityisen varovainen mikäli mielii säilyttää äänensä ja saada sen toimimaan täysipainoisesti.
Opinnäytetyöni tavoitteena on esitellä, millainen äänityyppi dramaattinen sopraano on, ja mitä teknisiä, ohjelmistollisia, fyysisiä ja jopa psyykkisiäkin asioita tulisi ottaa juuri tämän äänityypin koulutuksessa huomioon. Kontrastiksi tarjoan esimerkkejä siitä, mitkä ovat yleisimpiä virheitä dramaattisen äänen koulutuksessa ja näkemyksiä siitä, miten näitä virheitä voitaisiin korjata tai välttää.
Tärkeä osa työtäni on myös oma näkökulmani aiheeseen, ja tuonkin esille lähes jokaisessa kappaleessa jotakin, mikä kyseisestä aihealueesta on koskettanut tai koskettaa juuri minua, käyttäen itseäni käytännön esimerkkinä ja pohjana argumenteilleni.